وبسایتها

برنامه نویسی موبایل یا وب؛ کدام بهتر است؟

چکیده : بدون شک اگر سری به سایت های کاریابی زده باشید، با مشاغلی مثل برنامه نویسی موبایل یا برنامه نویسی وب آشنا شده اید. مشاغل پرطرفدار و کارآمدی که می توانید برای طراحی اپلیکیشن موبایل یا طراحی سایت از آن استفاده کنید.

 

بدون شک اگر سری به سایت های کاریابی زده باشید، با مشاغلی مثل برنامه نویسی موبایل یا برنامه نویسی وب آشنا شده اید. مشاغل پرطرفدار و کارآمدی که می توانید برای طراحی اپلیکیشن موبایل یا طراحی سایت از آن استفاده کنید. این مشاغل در چند سال آینده به چند مورد از پردرآمدترین مشاغل دنیا تبدیل می شوند. اگر شما هم جزو کسانی هستید که می خواهید در مورد این مشاغل بیشتر بدانید و نمی دانید که برنامه نویسی موبایل یا وب کدام یک بهتر است، در این مطلب قرار است در این موارد بحث کنیم. با ما همراه باشید تا شما را بیشتر راهنمایی کنیم.

مقایسه ای بر برنامه نویسی موبایل و برنامه نویسی وب

انتخاب شغل های مربوط به برنامه نویسی با پیشرفت تکنولوژی رو به افزایش است. بدون شک اگر سر از اینجا درآورده اید، می خواهید پاسخی برای سوال خود پیدا کنید. بالاخره برنامه نویسی سایت یا موبایل و اصلا کدام یک گزینه بهتری هستند.

این دو فیلد کاری شباهت ها و تفاوت هایی باهم دارند. این شباهت ها و تفاوت ها هستند که این فیلدها را محبوب کرده است. اما برای انتخاب بهتر بین طراحی وب یا اپلیکیشن، شاید بد نباشد نگاهی کلی به هر دو شغل داشته باشیم تا بیشتر بتوانید با آن آشنا شوید.

برنامه نویسی موبایل

مطمئنا در مورد برنامه نویسی موبایل چیزهای زیادی شنیده اید. برنامه نویس برای موبایل برنامه هایی تولید می کند که هدف خاصی را دنبال می کنند. هرچه هدف بزرگ تر، برنامه هم پیچیده تر است.

زمانی که در مورد موبایل صحبت می کنیم، منظورمان تبلت ها هم هستند. به طور کلی چندیدن سیستم عامل مثل اندروید، آی او اس، بلک بری و… وجود دارد. معماری این سیستم عامل ها، تفاوت ایجاد کرده و برنامه نویس های مختلفی را هم جذب می کنند.

اما به طور کلی، برنامه نویس موبایل، فردی است که یک برنامه کاربردی و کاربر پسند تولید می کند و توسعه و آزمایش آن قبل از انتشار را برعهده دارد.

حمایت و پشتیبانی یک برنامه نویس موبایل، تنها به زمان انتشار آن باز نمی گردد. بلکه بعد از آن هم در قالب ارائه آپدیت ها، رفع باگ های موجود و پرسش و پاسخ در مورد برنامه، در قالب حمایت ادامه پیدا می کند.

یک برنامه نویس موبایل، برای طراحی اپلیکیشن موبایل باید مراحل دیگری هم انجام دهد. این مراحل در تمام بخش های کار خواهد بود و ممکن است در یک قرارداد هیچکدام یا فقط چند مورد از آن ها مورد نیاز باشند. این مراحل به شرح زیر هستند.

  • دریافت مشاوره از مدیران پروژه یا مشتریانی که به دنبال رفع نیاز خود با طراحی اپلیکیشن موبایل هستند.
  • طراحی و توسعه برنامه ای که مطابق با مشخصات و نیاز مشتری باشد.
  • آزمایش و اطمینان از این که برنامه روی گجت های مختلف کار کرده و مشکلی متوجه آن نیست.
  • ارسال گزارش هایی در مورد روند پیشرفت کار
  • نظارت بر روی پروژه، آزمایش محصول نهایی برای اطمینان از کارکردن و داشتن تمامی المان های از پیش تعیین شده.
  • ایجاد مستندات فنی برای تیم کاری و بروزرسانی های آینده
  • شناسایی نقاط قوت و ضعف اپلیکیشن و بررسی پیشنهادات برای بهبود آن
  • برقراری ارتباط با کاربران برای درک بهتر نیازها و تجربیات آن ها از اپلیکیشن
  • به روز نگه داشتن اپلیکیشن موبایل و توسعه آن به بهترین شیوه ها

مهارت های مورد نیاز برای طراحی اپلیکیشن موبایل و برنامه نویسی آن

مهارت های یک برنامه نویس موبایل به بخش های مختلفی تقسیم می شود. ابتدا باید مشخص کنید که می خواهید برای گوشی های اندرویدی برنامه طراحی کنید یا گوشی های آی او اسی.

اما به طور کلی یک برنامه نویس موبایل به ترکیبی از مهارت های فنی و غیرفنی نیاز دارد. برخی از رایج ترین مهارت هایی که می توانیم به آن بپردازیم، موارد زیر هستند.

  • درک اصول طراحی اپلیکیشن، رابط کاربری و تجربه کاربری
  • توانایی نوشتن، تست و اشکال زدایی کد با زبان هایی مانند جاوا، کاتلین، سوئیفت، سی شارپ و…
  • توانایی تحقیق و بررسی، در مورد نیاز کاربران برای درست کردن اپ
  • توانایی ارزیابی برنامه های رقیب
  • دارا بودن مهارت های نرم در کنار مهارت های دیگر
  • توانایی انجام کارهای تیمی
  • به روز بودن اطلاعات و دانش در زمینه برنامه نویسی موبایل و طراحی اپلیکیشن موبایل

برنامه نویسی وب

برنامه نویسی وب و طراحی سایت، همواره با برنامه نویسی موبایل مقایسه می شود. اما بد نیست بدانید که در کنار شباهت ها، تفاوت هایی هم وجود دارد.

برنامه نویسی تحت وب شامل استفاده از کد برای ایجاد و حفظ ساختار اصلی یک وب سایت است. نقش برنامه نویس و توسعه دهنده وب، ایجاد یک وب سایت کاربردی، ریسپانسیو و کاربر پسند بر اساس ایده ها و مفاهیم است. کسانی که در زمینه برنامه نویسی وب کار می کنند به سه دسته تقسیم می شوند:

  1. فرانت اند
  2. بک اند
  3. فول استک

استفاده از مهارت کدنویسی بیشتر متعلق به بک اند است. جایی که در پس زمینه فعالیت ها انجام می شوند. فراند اند اما کسی است که بر روی توسعه شکل ظاهری آن فعالیت دارد. اما کسی که به صورت فول استک کار می کند، می تواند هر دو زمینه را با هم انجام دهد.

یک برنامه نویس وب وظایف سنگینی بر دوش خود دارد. نه تنها باید مطمئن شود تمامی اجزای سایت باید به خوبی کار کنند، بلکه باید با طراح رابط کاربری و تجربه کاربری در تعامل بوده و تغییرات درخواستی آن ها را اعمال کند.

در کنار این موارد باید امنیت سایت را نیز به خوبی مدیریت کرده و مراقب باشد باگ در نتیجه نهایی وجود نداشته باشد. هر باگ کوچک می تواند منجر به نشت اطلاعات شود.

در نهایت باید مطمئن شود که وب سایت در انواع پلتفرم ها و دستگاه ها از جمله لپ تاپ ها، تبلت ها، موبایل ها به خوبی نشان داده شده و از هر لحاظ ریسپانسیو است.

مهارت های مورد نیاز یک برنامه نویس وب

برنامه نویسی وب را چگونه شروع کنم؟ سوالی است که در ابتدا خیلی از افراد می پرسند. کسانی که در زمینه برنامه نویسی وب فعالیت دارند، باید در زمینه های مختلفی اطلاعات داشته باشند. اما به طور کلی این مهارت ها به بخش های زیر تقسیم می شوند.

  • توانایی کدنویسی با استفاده از زبان های HTML ، CSS و JavaScript
  • امکان تست کد، تشخیص خطاها، حل مشکلات و ردیابی تغییرات ایجاد شده در کدها
  • مهارت استفاده از ابزارهای توسعه وب و برنامه نویسی با آن ها مثل استفاده از کتابخانه ها و…
  • دارای سطح بالایی از سواد کامپیوتر، تفکر تحلیلی و توجه به جزئیات و مهارت های حل مسئله
  • درک کلی از اصول تجربه کاربری و بهینه سازی کدها.
  • دارا بودن مهارت های فنی و سرکار داشتن با دیتابیس ها و ایجاد تعامل بین بک اند و فرانت اند سایت.

برنامه نویسی موبایل یا برنامه نویسی وب؟

همان طور که اشاره کردیم، یک برنامه نویس باید مجموعه ای از مهارت ها باشد که به روز بودن و مطالعه مداوم جزو آن ها است. اگر انسان سخت کوشی هستید و مدام به دنبال یادگیری بیشتر هستید، برنامه نویسی برای شما شغل مناسبی است.

اما این که کدام یک از برنامه نویسی های موبایل یا وب بهتر است، نمی توان جواب قطعی داد زیرا هر کدام از آن ها در جایگاه خود ارزشمند بوده و یادگیری هر کدام می تواند درآمدزا باشد. انتخاب نهایی را بر اساس اطلاعات، علایق و نیازهای بازار شهر یا کشوری که در آن کار می کنید بسنجید.

برای آموزش به منبع معتبر اعتماد کنید

مهم  نیست که می خواهید برنامه نویسی موبایل را امتحان کنید یا برنامه نویسی وب را، هر کدام را که انتخاب کنید، می توانید صدها آموزش و دوره  را در فضای مجازی پیدا کنید. اما در کنار آموزش های رنگارنگ، اعتبار کسی که به شما آموزش می دهد هم بسیار مهم است.

منابع قابل اعتماد و معتبر به شما کمک می کنند نه تنها به خوبی همه چیز را بیاموزید، بلکه برای بازار کار آماده شوید. در ایران در حال حاضر، منابعی که شرکت دارکوب برای آموزش طراحی سایت، طراحی اپلیکیشن و برنامه نویسی آن ها ارائه می کند، جزو معتبرترین ها است.

شرکت دارکوب یکی از شناخته ترین شرکت های ایرانی در زمینه ساخت و طراحی انواع اپلیکیشن های موبایل و وب سایت است. شرکت با تکیه بر نیروی کار ماهری که در اختیار دارد و مهارت کاری بالایش، دوره های آموزشی قدرتمند و کاربردی تهیه کرده است.

این شرکت سعی دارد با ارائه منابع معتبر در زمینه یادگیری برنامه نویسی موبایل و برنامه نویسی وب ارائه کند. این منابع با سرعت بیشتر و در مدت زمان کمتری شما را وارد بازار کاری کرده و سبب کسب درآمد می شود.

سخن آخر

در بین برنامه نویسان همیشه بر روی این بحث است که بالاخره برنامه نویسی موبایل بهتر است یا برنامه نویسی وب؟ در این مطلب سعی کردیم تا حد زیادی شما را با هر کدام از این برنامه نویسی ها آشنا کرده و در مورد آن ها توضیح دهیم.

حقیقت این است که هر دو این برنامه نویسی ها بسیار ارزشمند بوده و از نظر درآمد هم شغل های پر درآمدی به حساب می آیند. اگر می خواهید برای انجام پروژه و یا کسب درآمد از آن استفاده کنید، پس سعی کنید آن را از کسانی بیاموزید که اولا در این زمینه مهارت دارند، دوما می توانند به شما بیاموزند.

دارکوب انتخاب عالی برای آموزش است. شرکت دارکوب نه تنها در این زمینه تجربه کافی دارد، بلکه به کمک مدرسان حرفه ای به شما کمک می کنند به خوبی طراحی سایت یا طراحی اپلیکیشن موبایل بیاموزید.

هیچوقت یادگرفتن از منابع آگاه و حرفه ای را دست کم نگیرید. دارکوب به لطف تجربه و مهارتی که در طی بیست سال کار خود کسب کرده، دانش و تجربه ای عمیق و گسترده را در دوره های آموزشی خود جای داده و این خود تضمینی برای یادگیری بهتر و سریعتر شما است. با یادگیری عمیق از یک منبع معتبر مثل دارکوب، می توانید مطمئن شوید که سریعتر وارد بازار کار می شوید و تجربه مناسبی هم در شروع کار خود دارید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا