اخبار تکنولوژی

انواع کامپوننت ها در دات نت در آموزش ساخت سایت

انواع کامپوننت ها در دات نت در آموزش ساخت سایت

کامپوننت ها در دات نت فرم ورک (NET framework.)

  1. کامپوننت common language runtime یا CLR

کار این کامپوننت مدیرت خطا ها (exception handling) ، مدیریت حافظه (memory management) ، خطا یابی (debugging) ، مباحث امنیتی (security checking) ، اجرای نخ ها (thread execution) و … است. در تمامی زبان های برنامه نویسی که از کامپوننت CLR استفاده می کنند ابتدا کامپایلر هر زبان ، ان را به یک زبان میانی (intermediate language) که به اختصار IL  نامیده می شود ، تبدیل می کند و سپس CLR کار خود را روی این کد میانی تولید شده انجام می دهد.

  1. NET framework class library

یک کتاخانه بزرگ از انواع داده (data type) ، کلاس ها (class) ، ساختمان ها (structs) ، رابط ها (interface) و مقدار های شمارشی (enum) که در فرم ورک (.NET framework)  تعریف شده است و برای برنامه های تحت وب قابل دسترسی است.

  1. کامپوننت Common Language Specification یا CLS

Common Language Specification  مجموعه ای از ویژگی ها است که در تمامی زبان هایی که بر پایه دانت فرم ورک (.NET framework) کار می کنند وجود دارد و باید در سرویس های برنامه های خود از ان استفاده کنند. این کامپوننت تضمین کننده این است که تمامی برنامه هایی که بر پایه دانت فرم ورک (NET framework.) نوشته شده اند در صورت نیاز بتوانند با یکدیگر ارتباط برقرار نمایند.

  1. Common Type System

استانداردی است در دات نت فرم ورک (NET framework.) که مشخص می کند چطور انواع داده تعریف شده و مقادیر آن در حافظه قرار بگیرند. و همچنین چطور برنامه های نوشته شده در زبان های مختلف اطلاعات خود را با یکدیگر به اشتراک بگذارند.

  1. Metadata and Assemblies

Metadata and Assemblies اطلاعاتی است با فرمت باینری ، که در حافظه یا یک فایل قابل اجرا ذخیره می شود و حاوی اطلاعاتی همچون assembly manifest, type metadata , IL code و منابعی مثل تصاویر است .

  1. Windows Forms

این کامپوننت حاوی اطلاعات گرافیکی لازم ، برای نمایش هر گونه پنجره (window) در برنامه است.

  1. ASP.NET and ASP.NET AJAX

از ASP.NET  برای توسعه برنامه های وب (web application) استفاده می شود و تکنولوژی AJAX نیز یک توسعه درASP.NET است و حاوی کامپوننت هایی است که به توسعه دهنده اجازه می دهد تا اطلاعات را در یک صفحه بروزرسانی (update) کند بدون اینکه صفحه کاملا بارگزاری مجدد (reload)  شود.

  1. ADO.NET

AdO.NET حاوی کامپوننت هایی است که امکان کار با داده (data) و پایگاه داده (data base) را فراهم می کند. با استفاده از AdO.NET امکان برقراری ارتباط با منابع داده ای (data source) همچون SQL server, OLE DB, XML به منظور بازیابی داده (retrieving data) ، دستکاری داده (manipulating data) و بروز رسانی داده (updating data) ، وجود دارد.

  1. (Windows Workflow Foundation (WF

WF کامپوننت ، برای ایجاد برنامه هایی که بر پایه work flow کار می کنند استفاده می شود و امکانات لازم را برای ایجاد این برنامه ها در اختیار قرار می دهند.

  1. Windows Presentation Foundation

Windows Presentation Foundation ، یک تکنولوژی در ساخت و اجرای اینترفیس است و در ان کاملا واسط کاربری (interface) از منطق تجاری (Business Logic)  جدا  شده است.

  1. کامپوننت Windows Communication Foundation یا WCF

کامپوننت (Windows Communication Foundation (WCF) امکان ایجاد و ارتباط برنامه ها ی سرویس گرا (service oriented) را فراهم می کند.

 

  1. Windows CardSpace :

Windows CardSpace امنیت را در دسترسی به منابع و اطلاعات شخصی کاربران در اینترنت فراهم می کند.

  1. کامپوننت language integrated query

LINQ   یک زبان پرس و جو در دات نت فرم ورک (NET framework.) است شیبه به SQL و از ان برای ارتباط با منابع داده  متفاوت استفاده می شود

آموزش های بیشتر در  کلیک سایت .

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا