متنوع

دوربین مداربسته مخفی چیست؟

چکیده : دوربین­های مداربسته مخفی دوربین­هائی هستند که بیشتر جهت اهداف مخفی و پنهانی بکاربرده می­شوند. این دوربین­ها به عنوان دوربین­های نظارتی و جاسوسی معرفی شده وبه لنز سوزنی هم شهرت دارند و جهت ثبت تصاویر ویدیوئی افراد و محیط­های دور و بر، بدون اطلاع آن­ها و مخفیانه نصب می­شوند.

 

نوشته های مشابه

دوربین­های مداربسته مخفی دوربین­هائی هستند که بیشتر جهت اهداف مخفی و پنهانی بکاربرده می­شوند. این دوربین­ها به عنوان دوربین­های نظارتی و جاسوسی معرفی شده وبه لنز سوزنی هم شهرت دارند و جهت ثبت تصاویر ویدیوئی افراد و محیط­های دور و بر، بدون اطلاع آن­ها و مخفیانه نصب می­شوند. این دوربین­ها در هر اندازه و شکلی که باشند مخفی می­شوند و معمولاً چون اندازه­های آن­ها کوچک است در هرکجا و هرمکانی می­توان آن­ها را نصب کرد. دوربین­های مداربسته پین­هول یا مینیاتوری از این نوع هستند که از کوچک­ترین دوربین­های موجود در بازار با ظاهری منحصربفرد هستند.  دوربین­های مداربسته مینیاتوری گاهاً دارای بدنه­ی کوچکی نیستند. این دوربین­ها دارای کیفیت متوسطی در ارانه تصاویر هستند و جزء محدود دوربین­های مداربسته با قابلیت ضبط صدا می­باشند.

دوربین­های مداربسته مخفی را به دلیل سایز کوچک آن­ها می­توان دراشیاء مانند گلدان­ها، داخل عروسک­ها، پشت تابلوها، ساعت­های دیواری و وسایل دکوری به راحتی جاسازی و نصب کرد. این دوربین­ها تصاویر را در دستگاه­های ذخیره مرکزی یا در حافظه خود ثبت می­کنند. در بعضی مدل­ها  با استفاده از نرم­افزار یا وای فای امکان انتقال تصاویر ضبط شده به تلفن همراه وجود دارد.

اولین ایده و فکر به­کارگیری این دوربین­های مخفی درسرویس­های جاسوسی و اطلاعاتی بلوک شرق و غرب (آلمان نازی، سازمان سیا، ک­گ­ب) بودند، برای بهره­وری از آن­ها جهت اهداف جاسوسی و تصویربرداری مخفیانه. این نوع دوربین­ها به دوصورت باسیم و بدون سیم در بازار موجود هستند. مدل باسیم به­وسیله کابل تصاویر را به دستگاه­های گیرنده انتقال می­دهند و درمدل­های بی­سیم  تصاویر ثبت شده­، در شعاع محدودتری به دستگاه گیرنده منتقل می­شوند. دستگاه­های گیرنده شامل تلویزیون، DVR, VCR وکارت حافظه هستند. این دوربین­ها را به دو شکل ریموت یا کنترل از راه دور و دستی می­توان مدیریت کرد.

دوربین­های مداربسته مخفی در نظارت بر منازل، صنایع و مکان­های تجاری کاربرد فراوانی دارند. هزینه پایین و قابلیت دسترسی آسان به آن­ها باعث گسترده­گی نصب و استفاده از آن­ها در مکان­های مختلف شده­است. البته در بعضی از موارد استفاده از این دوربین­ها جنبه­ی تفریخی و سرگرمی دارد.

 

نکته: دوربین های مداربسته در انواع مختلف تحت نام و برندهای متفاوتی در بازار وجود دارد. در حال حاضرمشهورترین و با کیفیت ترین دوربین های مدار بسته با نام دوربین هایک ویژن در بازار ایران به مشتریان عرضه می شود و این برند نه تنها در ایران بلکه در سرتاسر جهان به با کیفیت ترین برند تولید کننده دوربین های مدار بسته و دیگر تجهیزات نظارت تصویری تبدیل شده است. هایک ویژن در ایران نیز فعالیت دارد و می توانید محصولات این شرکت را از نمایندگی هایک ویژن خریداری کنید.

نصب دوربین­های مداربسته مخفی

نصب این مدل از دوربین­ها در اکثر موارد باید با اخذ مجوز انجام گیرد به این دلایل که اولاً نصب دوربین مداربسته به خودی  خود در میان افراد ایجاد حساسیت می­کند و نصب این دوربین­ها به شکل عمومی غیر قانونی می­باشد. افرادی که نیازمند نصب این دوربین­ها هستند با مراجعه به مراکز قضائی و نیروی انتظامی ضرورت نصب دوربین را با دلایل خود به آن­ها ارائه کرده و مجوز لازم را دریافت می­کند چون در صورت نصب بدون مجوز و شکایت افراد به دلیل نقض حریم شخصی، پیگرد قانونی بدنبال خواهد اشت. نصب دوربین مداربسته مخفی کارآسانی نیست زیرا باید آن­را در مکانی غیرقابل دید (داخل یا پشت اشیاء) قرار داد و این کاردر نصب دوربین­های مخفی باسیم سخت­تر می­شود.

انواع دوربین­های مداربسته مخفی

دوربین مداربسته مخفی پینهول 

معنای واژ­ی پنهول  سوراخ کوچک می­باشد. پیدا کردن این دوربین بعد از نصب آن کار بسیار سختی است. کیفیت تصاویر ثبت شده در این نوع دوربین بالاست و در نتیجه قیمت آن نسبت به سایر مدل­ها بالاتر می­باشد . این نوع دوربین قابلیت دید در شب ندارند و نیازمند نور مادون قرمز می­باشند.

دوربین­های مداربسته مخفی مینیاتوری معمولی

از ساده­ترین دئربین­های مخفی این نوع هستند که بیشتر کابردشان شخصی است. قیمت این دوربین­ها پایین است و کیفیت مناسبی دارند.

دوربین­های مداربسته مخفی بند انگشتی 

این مدل از دوربین­ها دارای سایز بسیار کوچک هستند که براحتی می­توان آن­ها را در هرجائی نصب کرد. سیستم آن­ها AHD و کیفیت تصویرشان 2 مگاپیکسل است.

دوربین مداربسته خودکاری

از محبوبترین و متداول­ترین نوع دوربین­های مداربسته مخفی است که براحتی می­توان آن­را در جلسات امتحان، جلسات کاری، زمان عقد قراردادها و… به­کار برد. این دوربین­ها قابلیت ضبط صدا و تصویر را دارند و با انواع کیفیت در بازار موجود می­باشند و نکته اصلی درمورد آن­ها قابلیت ضبط تصاویر به مدت 30 تا 40 دقیقه می­باشد.

دوربین مداربسته مخفی آینه­ای

این نوع ا دوربین­های مخفی شکل یک آینه محدب ساده هستند که همانند آینه بنظر می­رسند اما در اصل دوربین در داخل آن جایگذاری شده­است. در محل نصب این دوربین­ها نور محیط باید بدرستی تنظیم شود وگرنه بعدا در کارکرد درست آن­ها مشکل بوجود خواهد آمد.

دوربین مداربسته مخفی در پریز

این دوربین­ها را با سایز کوچکشان می­­توان در پریز برق مخفی کرد.

دوربین­های مداربسته مخفی به شکل ساعت مچی

برخی از دوربین­های مداربسته مخفی در بازار وجود دارند که به شکل ساعت مچی می­باشند. البته به علت حرکات زیاد دست که مطمئناً کیفیت تصاویر را پایین می­آورد، زیاد قابل استفاده نیستند. برای بکاربردن آن­ها باید ساعت را شارژ کرد. این نوع دوربین­ها می­توان گفت بیشتر جنبه­ی سرگرمی دارند.

دوربین مداربسته مخفی در ساعت دیواری

این دوربین­های کوچک را می­توان در ساعت­های دیواری نصب کرد که قابل دید بودن آن­ها تقریباً غیر ممکن است.

دوربین­های مداربسته مخفی به شکل جاسوئیچی

یک سیستم تصویر برداری کوچک که براحتی قابل حمل است و به آسانی در دست قرار می­گیرد و می­توان به­آسانی زاویه دید آن را تنظیم کرد. یکی از مشکلات این نوع دوربین­ها سایز کوچک باطری آن­هاست که تنها 30 دقیقه می­تواند کار کند.

دوربین­های مداربسته مخفی هالوژنی

این دوربین­ها داخل یک لامپ هالوژن قرار دارند و قادر به ضبط تصاویر با کیفیت هستند.

 دوربین­های مداربسته مخفی دتکتوری

ظاهر این نوع دوربین­های مخفی شبیه سیستم­های اعلام حریق یا هشدار آتش­سوزی می­باشدو غیر قابل تشخیص هستند.

مزایای دوربین­های مداربسته مخفی

-این دوربین­ها به علت سایزکوچکی که دارند در هر جا و هرمکانی که نیاز باشد می­توان آن­ها را نصب کرد و همین کوچک بودن سایزشان باعث شده تا قیمت نسبتاً مناسبی داشته باشند. البته با توجه به کیفیت تصاویر، توانائی دید در شب، اندازه و مجهز بودن آن­ها به  WIFI قیمت آن­ها متفاوت می­باشد. این دوربین­ها تصاویری با کیفیت بالا هم ارائه می­کنند.

 

معایب دوربین­های مداربسته مخفی

دوربین­های مداربسته مخفی برای فیلم­برداری در شب و محل­های تاریک دارای مشکل هستند چون برای واضح نشان دادن تصاویر باید نور مادون قرمز آن­ها روشن باشد.  تصویر محدب و غیرشفاف در فاصله­ی نزدیک از دیگر معایب این نوع دوربین­هاست بدلیل این­که هرچه قطر دوربین بیشتر باشد در فاصله­ی نزدیک، تصویر واضح­تری نشان می­دهد.

 

کاربرد دوربین­های مداربسته مخفی

این دوربین­ها را می­توان دراین موارد مورد استفاده قرار داد، نظارت بر پرستار بچه و کارگر خانه، نصب در درب ورودی منازل برای کنترل ورود وخروج، اتاق­های کار، محل­های نگهداری پول، مدارک و …

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا