متنوع

6 مزیت رژیم غذایی مدیترانه ای

1. سلامت قلب را بهبود می بخشد

تحقیقات نشان می دهد که پیروی بیشتر از رژیم غذایی مدیترانه ای سنتی، از جمله مقدار زیادی چربی های تک غیراشباع و غذاهای امگا 3، با کاهش قابل توجهی در مرگ و میر ناشی از همه علل، به ویژه بیماری های قلبی مرتبط است.

اثر محافظتی چشمگیر رژیم مدیترانه ای غنی از آلفا لینولنیک اسید (ALA) از روغن زیتون در بسیاری از مطالعات نشان داده شده است، با برخی از این یافته ها که رژیم غذایی مدیترانه ای می تواند خطر مرگ قلبی و مرگ ناگهانی قلبی را تا 30 درصد کاهش دهد. 45 درصد، به علاوه فشار خون را کاهش می دهد.

روغن زیتون همچنین برای کاهش فشار خون مفید است زیرا اکسید نیتریک را در دسترس زیستی‌تر می‌کند و این باعث می‌شود که بهتر بتواند شریان‌ها را گشاد و شفاف نگه دارد. یکی دیگر از عناصر محافظتی این است که به مبارزه با اثرات تحریک کننده بیماری ناشی از اکسیداسیون کمک می کند و عملکرد اندوتلیال را بهبود می بخشد.

2. ممکن است به مبارزه با سرطان کمک کند

طبق مقاله ای که در مجله اروپایی پیشگیری از سرطان منتشر شده است:

مکانیسم های بیولوژیکی برای پیشگیری از سرطان مرتبط با رژیم غذایی مدیترانه ای به اثر مطلوب نسبت متعادل اسیدهای چرب ضروری امگا 6 و امگا 3 و مقادیر بالای فیبر، آنتی اکسیدان ها و پلی فنول های موجود در میوه ها، سبزیجات، روغن زیتون مربوط می شود. و شراب

رژیم غذایی گیاهی، رژیمی که شامل میوه ها و سبزیجات فراوان است، سنگ بنای رژیم مدیترانه ای است که می تواند تقریباً از هر نظر به مبارزه با سرطان کمک کند – تامین آنتی اکسیدان، محافظت از DNA در برابر آسیب، توقف جهش سلولی، تعدیل تولید و رشد هورمون. عوامل، کاهش التهاب و به تاخیر انداختن رشد تومور.

3. از دیابت نوع 2 پیشگیری می کند یا به درمان آن کمک می کند

شواهد نشان می دهد که رژیم غذایی مدیترانه ای دارای اثرات ضد التهابی است که می تواند به مبارزه با بیماری های مرتبط با التهاب مزمن، از جمله سندرم متابولیک و دیابت نوع 2 کمک کند.

یکی از دلایلی که رژیم مدیترانه ای ممکن است برای پیشگیری از دیابت بسیار مفید باشد این است که انسولین اضافی را کنترل می کند، هورمونی که سطح قند خون و وزن را کنترل می کند. یک رژیم غذایی کم قند با مقدار زیادی محصولات تازه و چربی بخشی از برنامه غذایی طبیعی دیابت است.

رژیم غذایی مدیترانه ای قند کمی دارد، زیرا تنها قند موجود معمولاً از میوه، شراب و دسرهای محلی تهیه می شود. وقتی صحبت از نوشیدنی ها می شود، بسیاری از مردم مقدار زیادی آب شیرین، مقداری قهوه و شراب قرمز نیز می نوشند، اما نوشابه های گازدار و نوشیدنی های شیرین تقریباً به اندازه ای که در ایالات متحده هستند محبوب نیستند.

در حالی که برخی از رژیم‌های مدیترانه‌ای شامل مقدار زیادی کربوهیدرات – به عنوان مثال به شکل ماکارونی یا نان – فعال بودن و در غیر این صورت مصرف سطوح بسیار پایین قند به این معنی است که مقاومت به انسولین در این کشورها نادر است.

4. از سلامت شناختی محافظت می کند

خوردن به روش مدیترانه ای ممکن است یک درمان طبیعی بیماری پارکینسون، راهی عالی برای حفظ حافظه و گامی در مسیر درست برای درمان طبیعی بیماری آلزایمر و زوال عقل باشد.

چربی‌های سالم مانند روغن زیتون و آجیل، به‌علاوه مقدار زیادی سبزیجات و میوه‌های ضدالتهابی، برای مبارزه با زوال شناختی مرتبط با افزایش سن شناخته شده‌اند. این ها به مقابله با اثرات مضر قرار گرفتن در معرض سمیت، رادیکال های آزاد، رژیم های غذایی نامناسب التهاب آور و آلرژی های غذایی کمک می کنند که همگی می توانند به اختلال در عملکرد مغز کمک کنند.

5. از سلامت روده پشتیبانی می کند

فیبر فراوان، به علاوه غذاهای پروبیوتیک مانند ماست و کفیر، به ساخت روده ای سالم کمک می کند، که اکنون می دانیم که با عملکرد بهتر سیستم ایمنی، عملکرد شناختی و سلامت روان مرتبط است.

مطالعه‌ای در سال 2020 نشان داد که وقتی بزرگسالان از رژیم غذایی مدیترانه‌ای پیروی می‌کردند، تعدیل‌هایی در میکروبیوتای روده را تجربه می‌کردند که به نوبه خود نشانگرهای التهابی را کاهش می‌داد و پتانسیل پیری سالم‌تری را داشت. پیروی از رژیم غذایی مدیترانه ای منجر به افزایش فراوانی میکروب های خاص می شود که با بهبود عملکرد شناختی و ارتباط منفی با نشانگرهای التهابی، از جمله پروتئین واکنشی C و اینترلوکین-17 مرتبط هستند.

تغییرات میکروبیومی همچنین با افزایش تولید اسیدهای چرب کوتاه/شاخه‌ای و تولید کمتر اسیدهای صفراوی ثانویه، p-cresols، اتانول و دی‌اکسید کربن همراه بود که تصور می‌شود سلامت عمومی را ارتقا می‌دهند.

6. ممکن است به شما کمک کند طولانی تر زندگی کنید

به نظر می رسد رژیم غذایی سرشار از غذاهای گیاهی تازه با مقادیر متوسط ​​ماهی ترکیبی برنده برای طول عمر باشد. بارها و بارها، مطالعات نشان می‌دهند که این نوع رژیم غذایی با سطوح پایین‌تر استرس اکسیداتیو، بیماری‌های قلبی، سرطان، افسردگی، زوال شناختی و بیماری آلزایمر، بیماری‌های التهابی و موارد دیگر مرتبط است. اینها در حال حاضر مهمترین علل مرگ و میر در کشورهای توسعه یافته هستند – به ویژه بیماری قلبی.

در مطالعه معروف رژیم غذایی قلب لیون، به افرادی که بین سال‌های 1988 تا 1992 دچار حمله قلبی شده‌اند، توصیه شد که از توصیه‌های استاندارد رژیم غذایی پس از حمله قلبی پیروی کنند، که چربی‌های اشباع شده را تا حد زیادی کاهش می‌دهد، یا به آنها گفته شد که از سبک مدیترانه‌ای پیروی کنند. پس از حدود چهار سال، نتایج پیگیری نشان داد که افرادی که از رژیم غذایی مدیترانه ای استفاده می کردند، 70 درصد کمتر بیماری قلبی را تجربه کردند – که تقریباً سه برابر کاهش خطر ابتلا به اکثر داروهای ایستگاهی کاهش دهنده کلسترول است!

افرادی که از رژیم مدیترانه ای استفاده می کردند نیز به طور شگفت انگیزی نسبت به گروهی که رژیم غذایی کم چرب استاندارد داشتند، خطر مرگ به هر علتی را 45 درصد کمتر تجربه کردند.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا