متنوع

آموزش جامع خرید و فروش سهام در بورس

برای ورود به بازارهای مالی باید ابتدا نحوه معاملات در آن بازار را یاد بگیریم. بازار سرمایه ایران نیز برای خرید و فروش سهام و فعالیت اصولی دارد که هر سرمایه‌گذار باید قبل از ورود آن‌ها را به خوبی یاد بگیرد. از جمله این که چطور وارد بازار شوید و چطور به خرید و فروش سهم بپردازید.

برای آموزش خرید و فروش در بورس و این که بتوانید در بورس ایران سهمی بخرید، سود کنید و سپس آن را به فروش برسانید، با ما همراه باشید.

آموزش خرید و فروش در بورس

در اولین مرحله از آموزش خرید و فروش در بورس باید درباره کد بورسی بدانید. کد بورسی شناسه شما در بازار سرمایه است که به وسیله آن به معاملات وارد شده و با آن شناخته می‌شوید. ابتدا در سامانه سجام ثبت نام کنید. ثبت نام در سامانه سجام تنها در چند دقیقه انجام می‌شود. پس از دریافت کد رهگیری سجام می‌توانید برای دریافت کد بورسی به یکی از کارگزاری‌های مجاز مراجعه کنید. کارگزاری واسطه هر نوع معامله در بازار سرمایه است که معامله‌گران را به سازمان بورس وصل می‌کند. پس فکر معامله در بازار سرمایه بدون استفاده از کارگزاری را از ذهن خود بیرون کنید. کارگزارها برای ارائه خدمات به مشتریان خود مبلغی تحت عنوان کارمزد خدمات از معاملات کسر می‌کنند.
فرقی نمی‌کند در کدام کارگزاری ثبت نام کرده باشید. شما حتی می‌توانید در چند کارگزاری ثبت نام کنید. پس از صدور کد بورسی می‌توانید با استفاده از نام کاربری و کلمه عبوری که کارگزار در اختیارتان قرار می‌دهد، وارد پنل معاملاتی خود شوید.
هر کارگزاری سامانه آنلاینی برای معاملات کاربران خود طراحی کرده است و معمولا یک دوره آموزشی برای آموزش خرید و فروش در بورس از طریق این سامانه برگزار می‌کند.

شارژ حساب کاربری

از آن جا که برای خرید هر چیزی نیاز به پول دارید، مسلما برای خرید سهام نیز باید مبلغی پرداخت کنید. اما این مبلغ به صورت وجه نقد از شما دریافت نمی‌شود. برای خرید سهام باید قبل از خرید حساب معاملاتی خود را به میزان لازم شارژ کنید. شارژ حساب معاملاتی به سادگی از طريق پرداخت آنلاین انجام می‌شود. سقف واریز وجه آنلاین 50 میلیون تومان است. اگر قصد خرید بیشتر از این مقدار را دارید، باید طی چند روز متوالی یا از چند کارت بانکی برای شارژ حساب اقدام کنید.

نماد مناسب سرمایه‌گذاری را چطور پیدا کنیم؟

در بازار نمادهای بسیاری وجود دارد. مسلما بدون شناخت و گذراندن دوره‌های آموزش خرید و فروش در بورس نمی‌توان دست به معامله زد. خرید و فروش باید با شناخت کافی و اطمینان از وضعیت شرکت صورت بگیرد. علاوه بر این هر شرکت نکات مهمی در حوزه فعالیت خود دارد که به عنوان یک معامله‌گر باید نسبت به آن‌ها آگاهی داشته باشید. سرمایه‌گذاری با آگاهی کامل در سهام، درصد موفقیت سرمایه‌گذاری را بیشتر می‌کند.

بررسی وضعیت فعالیت عملیاتی شرکت‌ها با تحلیل بنیادی انجام می‌شود. با تحلیل بنیادی ارزش ذاتی سهم مشخص می‌شود. اگر این ارزش با قیمت فعلی سهم متفاوت بود، تحلیلگر بنیادی با بررسی شرایط نسبت به خرید یا فروش سهم تصمیم‌گیری می‌کند.

در کنار تحلیل بنیادی روش دیگری برای انتخاب سهم مناسب سرمایه‌گذاری وجود دارد. در تحلیل تکنیکال رفتار آتی قیمت سهام با استفاده از روند گذشته قیمت بررسی می‌شود. با تحلیل تکنیکال سرمایه‌گذاران می‌توانند نقاط ورود و خروج بهینه را شناسایی نمایند و برای سرمایه‌گذاری در سهم روی آن نقاط وارد عمل شوند.

در کنار دو ابزار تحلیلی اصلی، تکنیک‌هایی همچون تابلوخوانی و فیلترنویسی نیز وجود دارد. در تابلوخوانی با رصد معاملات روزانه سهام در رابطه با رفتار معامله گران نسبت به یک سهم شناخت پیدا می‌کنید. از طرفی با استفاده از آموزش فیلترنویسی در بورس می‌توانید با در نظر گرفتن فاکتورهای مالی مهم در رابطه با وضعیت سهام با سرعت بیشتر تصمیم‌گیری کنید.

شیوه های خرید و فروش سهام

در هنگام آموزش خرید و فروش در بورس نحوه کار با سامانه‌های معاملاتی آنلاین را می‌آموزید. خرید از طریق سامانه‌های آنلاين راحت‌ترین شیوه معامله‌گری در بورس است. در شیوه معاملات حضوری باید برای هر درخواست خرید یا فروش در کارگزاری منتخب خود حاضر شوید. این شیوه از قدیمی‌ترین روش‌های معامله در بورس است.

در روش تلفنی افرادی در کارگزاری از کد بورسی شما اقدام به صدور درخواست معاملات شما می‌کنند. در معاملات اینترنتی سهام نیز می‌توانید درخواست خرید یا فروش سهام را در قسمت مربوطه وارد کنید تا در ساعت معاملات بازار، کارمندان کارگزاری معاملات را انجام دهند اما همانطور که گفتیم امروزه ساده‌ترین و رایج‌ترین روش انجام معاملات، معامله از طریق حساب آنلاین کارگزاری است.

با این روش در صورتی که از طریق گفته شده حساب کاربری خود را شارژ کردید، می‌توانید با یافتن نماد مورد نظر در سامانه نسبت به خرید آن اقدام کنید. پس از ثبت سفارش خود در سامانه باید منتظر بمانید تا در قیمت و حجم تعریف شده، فروشنده‌ای پیدا شود تا به شما سهم خود را بفروشد. به این ترتیب خرید شما تکمیل می‌شود.

در پایان هر معامله‌ای با توجه به استراتژی معاملاتی به نقطه‌ای می‌رسید که باید برخی از سهم‌هایتان را بفروشید. فروش سهام می‌تواند با سوددهی‌ یا با ضرر همراه باشد. برای فروش سهام در بورس نیز می‌توانید به ترتیبی که در بالا عنوان شد، پس از جست و جوی نام نماد، حجم مورد نظر و قیمت پیشنهادی خود را وارد کنید. در صورتی که خریداری در قيمت و حجم با شما به توافق برسد، فروش سهام شما تکمیل می‌شود.

سخن آخر

در این متن به آموزش خرید و فروش در بورس، نحوه دریافت کد بورسی از کارگزاری، ورود به سامانه معاملات آنلاین، روش شارژ کردن حساب کارگزاری، ثبت سفارش خرید و فروش سهم را بررسی کردیم. ورود به بازار بورس و اوراق بهادار تهران تنها با یک تصمیم انجام نمی‌شود. قبل از ورود به بورس باید آموزش جامع و کامل خرید و فروش سهام در بورس را دنبال کنید. فراموش‌ نکنید که شروع فعالیت در تمام بازارهای مالی نیاز به صرف زمان برای یادگیری و بررسی بازار دارد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا