متنوع

پنج نکته در انتخاب صحیح کارگزار مناسب برای سرمایه گذاری

سرمایه گذاری یکی از روش هایی است که به داشتن آینده‌ی بی دغدغه کمک می‌کند. همه‌ی ما نگران سال‌های بعد زندگی هستیم و باید از همین امروز به فکر ساختن آینده‌ای بهتر برای خود و خانواده باشیم. پول‌های کوچک اما مستمر می‌تواند به مرور زمان تبدیل به سرمایه‌ای شود که در زمان نیاز، از آن استفاده کنیم. خرید مسکن، طلا، دلار و … همگی نوعی از سرمایه گذاری هستند. اما در حقیقت، افزایش قیمت این دارایی‌ها تنها مقداری بالاتر از تورم سالیانه بوده، با این حال نوعی از سرمایه گذاری حساب میشوند. با توجه به تورم بالا، توصیه می‌شود که سرمایه گذاری بر مبنای ارز خارجی باشد (مثلا دلار) تا علاوه بر جبران تورم، سود قابل توجهی نیز به مرور زمان ایجاد شود. بنابراین، سرمایه گذاری بین المللی یکی از انتخاب‌هایی است که پیش روی ایرانیان قرار گرفته است. در این راستا، باید کارگزار مناسبی در جهت تسهیل دسترسی به بازار جهانی انتخاب شود.

نوشته های مشابه

کارگزار بین المللی کیست؟

همانطور که برای سرمایه گذاری در بورس ایران نیاز به انتخاب یک کارگزار دارید، برای ورود به بازارهای جهانی نیز باید یک واسط وجود داشته باشد که دسترسی شما را به دارایی‌های قابل معامله در سطح جهان، فراهم کند. برای مثال، برای خرید سهام شرکت ها، طلا، شاخص بورس، رمزارز و … باید واسطی وجود داشته باشد که در بازارهای جهانی با نام بروکر شناخته می‌شود. بروکرها در ازای فراهم کردن دسترسی سرمایه گذاران به بازارهای جهانی، عددی را به عنوان کارمزد از آنها دریافت می‌کنند (دقیقا همانند سرمایه گذاری در بورس ایران). برای آشنایی بیشتر با خدمات انحصاری بروکر اینجا را کلیک کنید.

کالاهایی برای سرمایه گذاری

در حال حاضر، پررونق‌ترین کالاهای ارائه شده برای معامله در بازارهای جهانی به شرح زیر هستند:

  • سهام شرکت های بزرگ دنیا (اپل، تسلا، مایکروسافت، فیسبوک، گوگل، آمازون و …)
  • انرژی (نفت خام، نفت برنت، گاز طبیعی، نفت وست تگزاس و …)
  • سهام شرکت های خودرویی (پورشه، بی ام و، بنز و …)
  • شاخص بورس (داوجونز، اس اند پی 50، اس اند پی 500، نیویورک، نزدک، لندن، فرانسه و …)
  • اوراق قرضه‌ی بانکی (آمریکا، آلمان و …)
  • جفت ارزها
  • کالاها (گندم، شکر، سویا، کاکائو و …)
  • فلزات گران بها (طلا، نقره، مس، پلاتین و …)
  • رمزارزها (بیتکوین، لایت کوین، اتریوم و …)

به غیر از یک مورد (رمزارزها)، بهترین مکان معامله و خرید و فروش این دارایی‌ها (چه به صورت متسقیم و چه به صورت CFD) و کالاها، کارگزاری‌های بین المللی یا همان بروکرها هستند. بیش از 250 کالا و دارایی برای خرید و فروش در این کارگزاری‌ها ارائه شده که به سادگی و تنها با چند کلیک می‌توان سرمایه گذاری را شروع کرد. برای مثال، یکی از بهترین بروکرهای فعال در ایران، کارگزاری فیبوگروپ است که هم سابقه‌ی طولانی‌ای در بازارهای جهانی داشته و هم سبد معاملاتی مناسبی دارد. تنها با کمتر از 100 دلار می‌توانید یک حساب معاملاتی باز کرده و به سرعت وارد معاملات شوید. برای آشنایی با خدمات و مزایای فیبوگروپ این مقاله را مطالعه کنید.

قرارداد CFD در سرمایه گذاری چیست؟

قرارداد CFD یا همان Contract For Difference که با نام بازار فیوچر نیز شناخته می‌شود، نوعی از ترکیب بیمه و سرمایه گذاری است. به صورت ساده، این قرارداد به معنای خرید/فروش یک دارایی به قیمت فعلی و فروش/خرید آن در آینده و با قیمت همان زمان بوده که در آن اصل دارایی جابجا نخواهد شد. فرض کنید طبق تحلیل‌های سرمایه گذاران حوزه‌ی نفتی، قیمت نفت قرار است در آینده‌ی نه چندان دور افزایش پیدا کند. از طرفی یک مجموعه‌ی نفتی نیاز به افزایش سرمایه داشته باشد. از طرف دیگر، محصولات مجموعه‌ی نفتی از هفته‌ها و حتی ماه‌ها قبل پیش خرید شده و مشتریان خود را دارند. پس راهی که هم سرمایه گذار و هم مجموعه‌ی نفتی نیاز خود را برآورده کنند، چیست؟! راه حل آن قرارداد CFD است. سرمایه گذار وارد یک معامله‌ی فیوچر با مجموعه‌ی نفتی شده و محصولات را به قیمت روز خریداری می‌کند (مجموعه‌ی نفتی افزایش سرمایه داده است). در زمان مقرر و پایان دوره قرارداد، قیمت نفت افزایش یافته (اگر تحلیل سرمایه گذار درست باشد) و مجموعه‌ی نفتی نیز محصولات تولیدی را به همان قیمت به مشتری خود فروخته و مابه التفاوت قیمت قبل و بعد را سرمایه گذار پرداخت می‌کند (سرمایه گذار سود کرده است). بنابراین، مجموعه‌ی نفتی، سرمایه گذار و مشتری هر سه در این مسیر به خواسته‌ی خود رسیده‌اند.

این مفهوم CFD در تمامی شاخه‌های سرمایه گذاری قابل تعمیم بوده و به نوعی مشارکت در سود و زیان خواهد بود. فرقی ندارد که دارایی مسکن، طلا، رمزارز، گندم و … باشد، در هر صورت می‌توان وارد یک قرارداد فیوچر شد و (در صورت تحلیل صحیح)، در سودآوری آن دارایی شریک گردید. گفته می‌شود که این مدل قرارداد چند قرن قبل و در شهر آمستردام هلند (همانجایی که اولین بورس دنیا تاسیس گردید)، ایجاد گردیده و به دلیل استقبال زیاد سرمایه گذاران، توانسته تا به امروز، کاربرد خود را حفظ کند. برای آشنایی بیشتر با این مدل قرارداد می‌توانید به وبسایت معامله گر ایرانی مراجعه کرده و مقاله‌ی اختصاصی آن‌ها را مطالعه کنید.

کمی قبل‌تر در خصوص کارگزار بین المللی سرمایه گذاری صحبت کردیم و گفتیم که بهترین واسط برای ورود به بازارهای جهانی  به جز رمزارز، بروکرها هستند. اما چه چیزی باعث شده که معامله رمزارزها در واسط دیگری به جز بروکر، بهتر باشد؟ در ادامه به این سوال پاسخ خواهیم داد.

واسط سرمایه گذاری در رمزارزها

رمزارزها دارایی هستند که به صورت آنلاین تولید، منتشر، مبادله و نگهداری می‌شوند. بنابراین، نیازی به انبار خاص یا نگهداری از مدارک و … ندارند. به همین دلیل نیز خرید و نگهداری آن‌ها ساده هست. علاوه بر آن، به دلیل نوسانات قابل توجه قیمتی (عموما افزایش قیمت)، نیازی به معامله‌ی آن‌ها به صورت فیوچر نبوده و حتی در صورت خرید اصل دارایی و نگهداری از آن، می‌توان سودهای نسبتا خوبی را به دست آورد و در حقیقت، سرمایه گذاری مناسبی داشت. ابتدا اجازه دهید تا مفهوم رمزارزها را بیان کنیم.

رمزارز یا توکن چیست

شرکت‌های بزرگ و بین المللی می‌توانند وارد بورس شده و با عرضه‌ی سهام خود در بورس، سرمایه جمع کرده و کسب و کار خود را توسعه دهند. با پیشرفت تکنولوژی این امکان به وجود آمده تا سهام این شرکت‌ها به صورت رمزنگاری شده و در بستر اینترنت قابل خرید و فروش باشد. در حال حاضر، شرکت‌های حوزه‌ی آی تی و اینترنت، سهام خود را به صورت اینترنتی عرضه کرده‌اند و این عرضه در جایی به جز بورس اتفاق می‌افتاد. این عرضه در بستری به نام بلاکچین اتفاق افتاده و علاقه مندان به سرمایه گذاری می‌توانند با خرید این سهام کدنگاری شده در بستر بلاک چین (یا همان رمزارز و توکن)، در سود و زیان آن شرکت و مجموعه سهیم شوند.

بنابراین، توکن همان سهام شرکت بوده که در بستری به نام بلاکچین (به جای بورس) عرضه شده است. پس هر مفهومی که در خصوص سهام به ذهن شما می‌رسد را می‌توان به نوعی به توکن‌ها هم تعمیم داد. حال که متوجه تشابه رمزارزها با سهام شده‌اید، شاید برای شما سوال شود که چرا بروکرها بهترین واسط برای معامله‌ی این دارایی نیستند و جایگزین آن چه چیزی است؟! در ادامه به این سوال پاسخ خواهیم داد.

چگونه در رمزارزها سرمایه گذاری کنیم؟

تعداد رمزارزهای قابل معامله همه روزه در حال افزایش است و بیش از 400 رمزارز مختلف در بازار وجود دارد. این تنوع دارایی قابل معامله زمینه‌ی به وجود آمدن واسطی در این بخش از سرمایه گذاری را ایجاد کرد. در حقیقت، احساس نیاز به یک کارگزار و واسط مجزا در دنیای ارزهای دیجیتال باعث به وجود آمدن صرافی های دیجیتال گردید. کار تخصصی صرافی های دیجیتال، ارائه ی رمزارزهای مختلف برای خرید و فروش بوده و به همین دلیل است که بهتر است از خدمات صرافی‌ها (و نه بروکرها) برای معالمه ی رمزارز استفاده کرد. تعداد رمزارزها حتی در بهترین بروکرها نیز محدود بوده و به ندرت بیشتر از 10 رمزارز برای معامله ارائه شده است. بروکرها رمزارز را فقط در قالب CFD معامله می‌کنند، اما صرافی های دیجیتال، اصل این دارایی را برای خرید و فروش در اختیار شما قرار می‌دهند. برای معامله ی این دارایی به خصوص، بهتر است سراغ صرافی های دیجیتال بروید و بعد از افتتاح حساب، با دنیای بزرگی از رمزارزها روبرو خواهید شد.

رمزارز ها را در کجا معامله کنیم؟

همانطور که پیشتر گفته شد، برای خرید رمزارز باید به صرافی دیجیتال مراجعه کنید. هم صرافی دیجیتال ایرانی و هم صرافی دیجیتال بین المللی، دارایی هایی را برای معامله در اختیار شما قرار میدهند. در حال حاضر، نوبیتکس جزو بهترین صرافی های دیجیتال ایرانی بوده، اما به دلیل محدودیت دارایی ها نمی‌توان خیلی بر روی آن حساب باز کرد. از طرف دیگر، اکثر صرافی های خارجی نیز به دلیل وجود تحریم ها به ایرانیان خدمت رسانی نمیکنند. تنها دو صرافی دیجیتال خارجی که معتبر هم باشند، می‌توانند محل مناسبی برای افتتاح حساب ایرانیان باشند. نام این دو صرافی دیجیتال کوینکس و کوکوین بوده که هر کدام مزایای و معایب خاص خود را دارند. در مقاله صرافی کوکوین برای ایرانیان توضیح داده شده که چرا Kucoin یکی از بهترین انتخاب ها برای ایرانی ها است و همچنین نحوه افتتاح حساب نیز توضیح داده شده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا