وبسایتها

دامنه ir یا com؛ ۴ تفاوت آنها

صدها پسوند دامنه وجود دارد که در سراسر جهان در وب مورد استفاده قرار می گیرند. اما در ایران دو مورد از محبوب ترین و قابل تشخیص ترین آنها دامنه ir یا com هستند.

هر دو به عنوان پسوند دامنه شناخته می شوند. ir و com آخرین قسمت از آدرس وب سایت هستند و هر کدام از آنها برداشت اولیه وب سایت را بر اساس پسوند، به بازدیدکننده سایت ارائه می دهد. این موضوع کاملا اهمیت دارد که شما نوع مناسب پسوند را انتخاب کنید تا هدف کسب و کار یا سایت شما را منعکس کند.

اما کدام پسوند برای دامنه‌ی ما مناسب است دامنه ir یا com؟ در ادامه مطلب بیشتر با پسوند دامنه ir و com و تفاوت آنها آشنا خواهیم شد.

اهمیت انتخاب پسوند دامنه

نام دامنه خانه وب سایت شما در دنیای آنلاین است. این دقیقا چیزی است که مردم برای یافتن شما در موتورهای جستجو تایپ می کنند و همچنین می تواند برای برندسازی شما بسیار مهم واقع شود. دامنه شما باید به راحتی به خاطر سپرده شود و همچنین با نام کسب و کار شما مرتبط باشد.

در حال حاضر انواع دامنه های مختلفی در جهان وجود دارند که می توانید با توجه به نیازتان از آنها استفاده کنید. اما پسوند دامنه com هنوز در دسته محبوب ترین‌ها قرار دارد. اما با این وجود تعدادی گزینه دیگر برای انتخاب وجود دارد. در ایران به طور معمول از پسوند دامنه ir یا com استفاده می‌شود. با این وجود، کدام یک را باید برای کسب و کار خود انتخاب کنیم؟ و چرا باید برای ما مهم باشد؟

در واقع، پسوند دامنه شما می تواند تاثیر قابل توجهی بر موفقیت وب سایت شما داشته باشد؛ زیرا می تواند بر همه چیز از سئو سایت شما تا اینکه سایت شما برای مشتریان بالقوه قابل اعتماد به نظر می رسد تأثیر بگذارد. در حالی که دامنه com هنوز محبوب ترین گزینه است، اما این بدان معنا نیست که همیشه بهترین انتخاب برای تجارت شما است.

حتما بخوانید: DNS چیست

تفاوت دامنه ir با com

انواع پسوند‌های متفاوتی برای دامنه‌ها وجود دارد. هر کدام از این پسوند‌ها ویژگی‌ها و امتیازات منحصر به خودشان را دارند. ولی یکی از رایج ترین و پرتکرار‌ترین سوالاتی که ما با آن مواجه می‌شیم، این است که تفاوت دامنه ir با com در چیست و کدام یک را انتخاب کنیم؟ خب، برای اینکه به این سوال پاسخ کاملی داده باشیم در بخش زیر به برخی از تفاوت دامنه ir با com پرداخته ایم.

1-تفاوت دامنه ir با com از نظر گواهی SSL

SSL که یک پروتکل امنیتی است، آدرس سایت را از //:http به //:https تغییر می‌دهد و امنیت سایت را تضمین می‌کند. به عبارتی این پروتکل (HTTPS)، از سرقت و دسترسی غیر مجاز افراد سودجو و هکر جلوگیری می‌کند. در گذشته وجود SSL برای گوگل چندان اهمیتی نداشت. اما در چند سال اخیر وجود SSL یک فاکتور مهم برای گوگل محسوب می‌شود و حتی وب‌سایت‌هایی که گواهی SSL ندارند  را جریمه می‌کند.

از این رو، لازم است که گواهینامه SSL را بر روی وب‌سرور خود نصب کنید. اما سوال این است که تفاوت دامنه ir با com از نظر گواهینامه SSL در چیست؟ باید بگوییم که اگر دامنه شما ir است باید هزینه بیشتری را نسبت به دامنه com، برای دریافت ssl پرداخت کنید. البته بیشتر شرکت‌های هاستینگ یک نوع اس اس ال رایگان را در اختیار کاربران قرار می‌دهند.

2-تفاوت دامنه ir با com از نظر امنیت

یکی از عوامل مهمی که در هنگام ثبت دامنه وجود دارد، بحث امنیت است. اما کدام پسوند دامنه از امنیت بیشتری برخوردار است؟ خب در پاسخ به این سوال می‌توان گفت که امنیت دامنه ir بیشتر از دامنه com می‌باشد. اما دلیل آن چیست؟

هنگامی که شما قصد دارید یک دامنه با پسوند ir خریداری کنید، در ابتدا می‌بایست در سایت ایرنیک ثبت‌نام کنید. اگر نمی‌دانید که سایت ایرنیک چه نوع سایتی است، باید بگوییم که ایرنیک (nic) یک سایت و سامانه ملی ایرانی است، که خریدار باید تمامی اطلاعات شخصی خود را به صورت حقیقی در آن وارد کند تا موفق به دریافت پسوند ir شود.

به عبارتی با ثبت دامنه ir در سایت دولتی ایرنیک، کلیه عواقب فعالیت‌هایی که با این دامنه انجام می‌شود برعهده‌ی مالک دامنه می‌باشد. بنابراین تا حد‌زیادی می‌توان از فعالیت‌های غیر‌قانونی و غیر‌اخلاقی جلوگیری کرد. اما در مقابل برای ثبت دامنه com و یا هر پسوند دامنه دیگر شما باید از وب‌سایت‌های خارجی و یا واسط استفاده کنید.

۳- تفاوت دامنه ir با com از نظر گزینه‌های انتخاب

اگر تا بحال یک وب‌سایت راه‌اندازی کرده‌ باشید، حتما با چالش انتخاب نام دامنه مواجه شدید. تصور کنید که قصد داریم دامنه‌ای را با پسوند com ثبت کنیم و در انتخاب نام دامنه با 8 میلیارد نفر رقابت کنیم.

در این صورت تنها کافی است در یکی از سایت‌های ارائه خدمات دامنه وارد شوید و نام دامنه دلخواه را با پسوند com وارد کنید. اگر خوش شانس باشید که تا آن زمان شخص دیگری این دامنه را انتخاب نکرده باشد، به‌راحتی می‌توانید دامنه را ثبت کنید.

اما با توجه به تجربه شخصی و رقابت بالا در انتخاب نام دامنه‌ها، احتمال آن خیلی کم است اما به هر حال می‌توانید شانس خودتان را امتحان کنید. حال در مقابل تصور کنید که قصد داریم دامنه‌ای را با پسوند ir ثبت کنیم و در انتخاب دامنه با 80 میلیون نفر رقابت کنیم.

۴- تفاوت دامنه ir با com از نظر تحریم‌ها

متاسفانه در عصر امروز بسیاری از وب‌سایت‌ها و ابزارهایی در دنیا وجود دارند، به دلیل قوانین کشورشان اجازه ندارند به کشور ایران خدمات ارائه دهند. که در این صورت به اصطلاح گفته می‌شود کشور ایران توسط این شرکت‌ها تحریم است. بنابراین اگر شما صاحب کسب و کاری هستید که به صورت بین‌المللی فعالیت دارید و یا در آینده قصد دارید که کسب و کار خود را در سطح جهان معرفی و تبلیغ کنید، قطعا دامنه com برای شما مناسب خواهد بود. اما اگر حوزه‌ی فعالیت شما در ایران محدود می‌شود، دامنه ir انتخاب خوب و منطقی خواهد بود.

برگزیدن دامنه ir گاهی برای مشاغلی که قصد دارند در تبلیغات گوگل شرکت کنند، دردسر ساز می‌شود. چرا که دامنه ir در لیست دامنه‌های تحریم گوگل قرار دارد. بنابراین انتخاب دامنه ir برای این نوع از کسب و کارها که نیازمند برخی از وب‌سایت‌های خارجی می‌باشند، می‌تواند مشکل‌ساز شود.

جالب است بدانید که در کشور ایران نیز تحریم‌هایی برای دامنه com وجود دارد. اگر شما تمایل دارید که کسب و کارتان را در رسانه تلویزیون ایران تبلیغ کنید، باید از پسوند دامنه ir استفاده کرده باشید. این مزیتی است که دامنه com از آن برخوردار نیست.

نتیجه گیری

انتخاب نام دامنه و پسوند دامنه مناسب یکی از مهم‌ترین تصمیماتی است که باید توسط صاحب کسب و کار گرفته شود. اما برای اینکه بهترین پسوند دامنه را انتخاب کنیم، خیلی خلاصه می‌توانیم بگوییم که، اگر کسب و کار شما تنها در کشور ایران فعالیت دارد، از دامنه ir استفاده کنید.

شما میتوانید برای خرید دامنه ir از خدمات شرکت وب رمز استفاده نمایید. اما اگر کسب و کار شما به صورت بین‌المللی می‌باشد و شما با سایر کشورهای خارجی در تعامل هستید، دامنه com مناسب‌تر خواهد بود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا