وبسایتها

مهم‌ترین ویژگی‌های سرور ابری که باید بدانید

تکنولوژی هر دقیقه و هر ثانیه در حال پیشرفت است و تجهیزات و سرویس‌هایی که امروز استفاده می‌کنید ممکن است چند ماه دیگر یا چند سال دیگر کارآمدی لازم را برایتان نداشته باشد. این موضوع درباره سرویس‌های میزبانی وب نیز صادق است و سرورهای ابری جایگزین سرویس‌های اختصاصی گران‌قیمت و سرویس‌های اشتراکی کند و قدیمی شده‌اند.

سرور ابری دقیقاً مشابه ابرها در کل نقاط جهان گسترده شده و داده‌هایی که در بستر اینترنت ذخیره می‌شود را روی سرویس‌های مختلف ذخیره می‌کند. با وجود ساختاری که این سرورهای میزبانی وب دارند، کاربران می‌توانند با مقرون‌به‌صرفه‌ترین قیمت بهترین سرویس‌های میزبانی وب را برای مدیریت وب‌سایت‌هایشان در دسترس داشته باشند.

در این مطلب‌هاست ایران نکاتی که باید درباره سرور ابری و ویژگی‌های این سرویس‌های میزبانی وب بدانید را ارائه کرده‌ایم. اگر برای خرید سرور ابری نیاز به راهنمایی دارید، با تیم پشتیبانی ‌هاست ایران در ارتباط باشید.

سرور ابری چیست؟

سرور ابری به سروری گفته می‌شود که به جای ذخیره‌سازی داده‌ها روی یک سرور، اطلاعات وب‌سایت‌ها و… را روی چندین ماشین مجازی که روی سرورهای مختلف ساخته شده‌اند ذخیره می‌کند. با این روش، داده‌ها به صورت توزیع شده روی چندین سرور قرار می‌گیرند و خرابی یک سرور و مشکلاتی که ممکن است برای آن به وجود بیاید موجب از دست رفتن تمام داده‌های ذخیره شده نخواهد شد.

همچنین، در سرورهای ابری اگر یک سرور از کار بیفتد اختلالی در عملکرد سایر سرورها ایجاد نخواهد شد و آن‌ها همچنان به کار خودشان ادامه می‌دهند؛ بنابراین کاربران نگرانی از بابت از دسترس خارج شدن وب‌سایت خودشان نخواهند داشت.

در نهایت، با کمک سرورهای ابری می‌توانید منابعی که نیاز دارید را به مرور افزایش دهید و لازم نیست ابتدای شروع کارتان هزینه بالایی را برای ذخیره‌سازی داده‌هایی که دارید روی سرورهای اختصاصی بپردازید.

معرفی انواع سرورهای ابری

برای خرید سرور ابری و میزبانی وب‌سایتتان روی این سرویس لازم است که انواع سرورهای ابری را نیز بشناسید. در ادامه ویژگی‌های سرور ابری نمونه‌های مختلف را جهت شناخت بیشتر ارائه کرده‌ایم.

سرور ابری عمومی (Public Cloud Server)

سرورهای ابری معمولاً به صورت سرور ابری عمومی در اختیار مصرف‌کنندگان قرار می‌گیرند. در سرورهای ابری عمومی زیرساخت و… توسط شرکتی که این خدمات را ارائه می‌کند فراهم می‌شود، سپس مشتریان می‌توانند به صورت آنی سرور را خریداری کرده و استفاده کنند.

سرور ابری خصوصی (private cloud server)

سرور ابری خصوصی به سرورهایی گفته می‌شود که شرکت‌ها شخصاً آن‌ها را تهیه کرده‌اند و مدیریت سرویس را بر عهده دارند. این سرورها با سایر افراد و شرکت‌ها به اشتراک گذاشته نمی‌شوند و تنها کاربران سازمان و افرادی که دسترسی مجاز به سرور برای آن‌ها تعریف شده می‌توانند به زیرساخت ابری فراهم شده توسط سازمان دسترسی داشته باشند.

سرور ابری هیبریدی یا ترکیبی (Hybrid cloud server)

سرورهای ابری هیبریدی از ترکیب سرور ابری خصوصی و عمومی ساخته می‌شوند و مزیت‌های هر دو سرویس را برای مشتریانشان دارند. از جمله مواردی که توسط این سرویس‌ها فراهم می‌شود می‌توان به انعطاف‌پذیری بیشتر سرور، امنیت بالاتر سرور و توسعه سریع‌تر سرور در صورت نیاز اشاره کرد.

ویژگی‌های مهم سرور ابری

برای اینکه از سرور مجازی ابری‌ هاست ایران استفاده کنید و این سرویس را جایگزین سرور اختصاصی یا هاست اشتراکی کنید، لازم است که ویژگی‌های سرور ابری را بشناسید. در ادامه برخی از مهم‌ترین مواردی که این سرورها را نسبت به سایر سرویس‌های میزبانی وب متمایز می‌کند ارائه کرده‌ایم.

1) قابلیت مقیاس‌پذیری سرور ابری

یکی از مشکلاتی که کاربران موقع استفاده از خدمات میزبانی وب با آن مواجه هستند حجم سرورهای اشتراکی یا اختصاصی است. در سرورهای اشتراکی منابع بین سایت‌های مختلف توزیع می‌شوند و هر کاربر تنها می‌تواند بخشی از منابع سرور را برای میزبانی وب‌سایت خودش استفاده کند.

در سرورهای اختصاصی میزبانی وب هم حجم منابع مشخص است و برای افزایش حجم هارد و… کاربر باید درخواست خودش را ثبت کند. سپس ارائه دهنده سرویس میزبانی وب در صورت امکان منابع سرور را افزایش داده و سرور را برای استفاده مجدد ریستارت می‌کند.

به طور معمول مبلغی که برای منابع ارائه شده در این سرورها در نظر گرفته می‌شود ثابت است؛ و حتی در صورتی که کاربران از این خدمات استفاده نکنند باید هزینه مشخص شده برای سرور را بپردازند.

در سرورهای ابری با افزایش حجم پروژه می‌توانید منابع مورد نیازتان مانند هارد، رم و… را افزایش دهید و به ازای حجم مصرفیتان هزینه سرور را بپردازید. همچنین، با توجه به اینکه داده‌های سرورهای ابری در یک نقطه قرار ندارد، برای تغییر حجم منابع نیازی به ریستارت کردن سرور و… وجود ندارد و هم‌زمان با فعالیت وب‌سایتتان یا اپلیکیشنتان می‌توانید حجم منابعی که در دسترس دارید را تغییر دهید.

2) پرداخت هزینه به ازای مصرف

یکی از مشکلاتی که مشتریان سروهای اختصاصی با آن مواجه هستند هزینه بالای سرویس میزبانی وب است. سرورهای ابری برخلاف سرورهای اختصاصی هزینه ثابتی ندارند؛ و دارندگان این سرویس‌ها می‌توانند به ازای حجم منابعی که استفاده می‌کنند هزینه بپردازند.

بنابراین استفاده از سرور مجازی ابری‌ هاست ایران حتی برای کسب و کارهای کوچک و متوسط نیز به صرفه است. چون نه تنها محدودیتی در استفاده از منابع سرور برای آن‌ها وجود ندارد، بلکه این کسب و کارها می‌توانند هزینه‌های خدماتی که دریافت می‌کنند را مدیریت کنند و به مرور با گسترش سرویس‌هایشان و افزایش حجم مصرفی که دارند هزینه پرداختی بیشتری برای استفاده از سرویس میزبانی ابری در نظر بگیرند.

3) راحتی در استفاده از سرور ابری

سرور ابری را می‌توانید در عرض چند دقیقه و بدون نیاز به دانش فنی راه‌اندازی کنید؛ بنابراین برخلاف سایر سرویس‌های میزبانی وب برای استفاده از این سرویس نیازی به فراهم کردن مقدمات خاصی ندارید و به محض ثبت سفارش خرید سرویس ابری و فعال شدن آن می‌توانید از این خدمات میزبانی وب استفاده کنید.

4) امنیت بالای سرور ابری

داده‌هایی که روی سرور ابری ذخیره می‌شوند در یک نقطه متمرکز نیستند و خرابی سرور یا مشکلاتی مانند هک شدن آن باعث از بین رفتن داده‌های ذخیره شده کاربران نمی‌شود. چون سیستم ذخیره‌سازی داده‌ها در این سرویس‌ها به صورت توزیع شده است و پس از خرابی سرور و… مدیر سیستم می‌تواند به راحتی داده‌هایی که دارد را بازیابی کند.

5) امکان به روز رسانی آنی

اگر در حین استفاده از سرویس ابری متوجه شدید که نیاز به منابع بیشتری دارید، با دسترسی کاملی که به کنسول برایتان فراهم شده می‌توانید سرور ابری خودتان را ارتقاء دهید و به روز کنید؛ بنابراین موقع استفاده از این سرویس میزبانی وب امکان به روزرسانی و تغییرات لحظه‌ای منابع سرور برای کاربران وجود دارد.

6) امکان میزبانی از چند وب‌سایت

بعضی از کسب و کارها ممکن است چندین وب‌سایت یا اپلیکشین داشته باشند و بخواهند همه این موارد را روی یک ‌هاست میزبانی کنند. سرور ابری این امکان را برای افراد مختلف فراهم کرده است که چندین وب‌سایت را روی یک سرور داشته باشند و منابع را به اندازه نیاز بین آن‌ها تقسیم کنند.

برای اضافه کرده چندین سایت روی یک سرور پیشنهاد می‌کنیم از تیم پشتیبانی ارائه دهنده سرویس میزبانی وب کمک بگیرید، تا انجام این کار برایتان ساده‌تر باشد.

چالش‌های استفاده از سرور ابری

با وجود اینکه استفاده از سرورهای ابری مزایای زیادی برای کسب و کارهای مختلف دارد، اما این خدمات نیز مانند سایر سرویس‌های میزبانی وب ممکن است چالش‌های ریز و درشتی را برای کسب و کارهای مختلف به همراه داشته باشد. بعضی از این چالش‌ها را در ادامه برای شناخت بیشتر ارائه کرده‌ایم.

  • چالش هزینه‌های پیش‌بینی نشده برای سازمان‌ها و تردید آن‌ها برای سرمایه‌گذاری در استفاده از این خدمات
  • تعهدات قانونی و استانداردهای امنیتی سازمان‌ جهت استفاده از سروهای ابری و ذخیره‌سازی داده‌ها روی آن‌ها
  • نداشتن کنترل مدیریتی روی زیرساخت ارائه‌دهنده ابر و بروز اختلال در سرویس موقع قطع شدن سرور

مزایای سرور مجازی ابری نسبت به هاست اشتراکی

سرور ابری چه تفاوتی با هاست اشتراکی دارد؟ این سؤال ممکن است برای کسانی که برای مدیریت هزینه‌های کسب و کارشان از سرویس‌های میزبانی اشتراکی استفاده می‌کنند مطرح شود. در ادامه مهم‌ترین مزیت‌هایی که سرور مجازی ابری نسبت به هاست‌های اشتراکی دارد را برای شناخت بیشتر ارائه کرده‌ایم.

  • کاربر می‌تواند به محیط یا کنترل پنل سرور ابری دسترسی کامل داشته باشد.
  • کاربر می‌تواند سرور را شخصی‌سازی کند و پیکربندی سرور را تغییر دهد.
  • کاهش ریسک‌های امنیتی سرور مجازی ابری نسبت به سرور اشتراکی
  • سرعت بالاتر سرور ابری نسبت به هاست اشتراکی

تفاوت سرور ابری و سرور اختصاصی

اگر با وجود بررسی موارد بیان شده بین خرید سرور ابری و سرور اختصاصی تردید دارید و هنوز نمی‌توانید یکی از این سرویس‌های میزبانی وب را برای وب‌سایت یا اپلیکیشن خودتان سفارش دهید، مواردی که در ادامه ارائه شده است می‌تواند برای انتخاب سرور ابری کمکتان کند.

ویژگی‌های سرورهای اختصاصی

  • امکان افزایش یا کاهش منابع
  • امنیت بالای سرور
  • هزینه بالای سرور
  • عدم امکان اشتراک‌گذاری داده‌های روی سایر سرورها
  • عدم بهره‌مندی از پشتیبانی افزونگی داده‌ها

ویژگی‌های سرورهای ابری

  • مقرون‌به‌صرفه بودن قیمت سرور
  • امنیت بالای داده‌های ذخیره شده روی آن
  • امکان به اشتراک‌گذاری منابع سرور
  • پشتیبانی از افزونگی داده‌ها
  • امکان به اشتراک‌گذاری منابع
  • امکان ذخیره‌سازی داده‌ها روی چندین سرور به جای یک سرور


ویژگی‌های استفاده از سرور ابری‌ هاست ایران

اگر بار اولتان است که قصد دارید سرور مجازی ابری را سفارش دهید و داده‌های وب‌سایت یا اپلیکیشن خودتان را روی آن ذخیره کنید، پیشنهاد می‌کنیم از خدمات سرور مجازی ابری ‌هاست ایران استفاده کنید. ویژگی‌هایی که سرور ابری‌هاست ایران برای مشتریان دارد عبارتند از:

  • امکان انتخاب سرور مجازی بین چند کشور
  • امکان نصب کنترل پنل‌‌های Plesk و cPanel
  • امکان نصب تمام توزیع‌های لینوکس و نسخه‌های ویندوز
  • دسترسی کامل به کنسول و امکان شخصی‌سازی سرور
  • کنترل پنل یوزر فرندلی و کاربرپسند
  • قابلیت دسترسی بالا
  • امکان نصب و بازنشانی آنی سرور
  • تحویل فوری سرور مجازی
  • گستردگی جغرافیایی در چند منطقه اروپا و ایران
  • پرداخت به میزان مصرف (Pay As You Go)
  • امکان بازنشانی (Reset) آنی سیستم‌عامل در هرلحظه
  • امکان دور زدن تحریم‌های لحاظ شده برای ایران با وجود قابلیت آنتی تحریم
  • آپتایم بالا و پشتیبانی 24 ساعته

شرایط خرید سرور ابری

اگر از قبل سرورهای اختصاصی یا هاست اشتراکی داشته‌اید و حالا می‌خواهید سرور را جایگزین آن‌ها کنید، احتمال دارد این سؤال برایتان رخ دهد که شرایط خرید سرور ابری چیست و چه وقتی می‌توانیم این سرویس را جایگزین سرورهای دیگری که داریم کنیم.

در ادامه شرایطی که مالکان کسب و کارها را متقاعد می‌کند که سرور ابری سفارش دهند را ارائه کرده‌ایم.

  • افرادی که سرعت وب‌سایتشان کند است و نیاز به افزایش سرعت پلتفرم‌های آنلاین خودشان دارند.
  • کسانی که کسب و کارشان گسترش پیدا کرده و حالا با مشکل کمبود منابع مشکل هستند.
  • افرادی که می‌خواهند سیستم‌عامل‌های مختلف را استفاده کنند.
  • افرادی که نیاز به قابلیت اطمینان و امنیت بالای داده‌هایشان دارند.

سخن پایانی

کاربرانی که می‌خواهند منابع وب‌سایت یا پلتفرم آنلاین خودشان را افزایش دهند و سرویس اینترنتی خودشان را روی یک بستر امن میزبانی کنند، بهترین سروری که می‌توانند سفارش دهند سرور ابری است.

این سرورها داده‌ها را به صورت توزیع شده روی چندین سرور مجازی در تمام نقاط جهان ذخیره می‌کنند و داده‌هایی که پلتفرم‌ها روی این سرورها دارند با مشکلاتی مانند حذف شدن توسط هکرها یا حذف شدن به خاطر خرابی سرور مواجه نخواهند شد.

برای سفارش سرور مجازی ابری و پیکره‌بندی آن می‌توانید با تیم پشتیبانی‌هاست ایران در ارتباط باشید و سرور ابری را به صورت آنی تهیه کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا