وبسایتها

کاربردهای سرور مجازی (vps) چیست؟

سرور مجازی یا VPS چیست و در چه زمینه‌هایی کاربرد دارد؟ قبل از اینکه رایج‌ترین موارد استفاده از VPS را بررسی نماییم، ابتدا باید درباره نحوه عملکرد سرور‌های مجازی و مقایسه آن‌ها با سایر سرویس‌های موجود در بازار صحبت کنیم.

همانگونه که می‌دانید میزبانی وب به اشکال مختلفی ارائه می‌شود؛ از میزبانی اشتراکی برای پروژه‌های کوچک گرفته تا میزبانی سرور اختصاصی برای کاربران سازمانی. اما در این بین VPS یا سرور مجازی نیز وجود دارد که نوع نسبتاً جدیدی از خدمات آنلاین را شامل شده و از نظر بسیاری از افراد، بهترین راه حل و گزینه است.

حال با توجه به طیف گسترده‌ای از قیمت‌هایی که وجود دارد، ممکن است در مورد کارایی آن به نسبت قیمت‌های مختلف سردرگمی وجود داشته باشد. به همین دلیل سعی داریم در این مطلب نگاه عمیق‌تری به دنیای میزبانی VPS داشته باشیم و برخی از محبوب‌ترین موارد استفاده از سرور مجازی را بررسی کنیم. پس با ما همراه باشید.

توضیح مختصر در مورد میزبان‌های سنتی

هنگامی که هزینه هاست را پرداخت می‌کنید یعنی منابع سخت‌افزاری را از میزبان خود اجاره کرده‌اید. اما این منابع شامل چه مواردی هستند و چگونه ارائه می‌شوند؟!

به عنوان مثال اگر از یک هاست اشتراکی استفاده می‌کنید، بدین معناست که همان سرور فیزیکی را با صد‌ها کاربر دیگر به اشتراک می‌گذارید و منابع سخت‌افزاری آن بر اساس اولویت در دسترس هستند؛ بنابراین اگر سرور تحت حجم بالایی از ترافیک قرار بگیرد، ممکن است سرعت و روند عادی وب سایت شما مختل گردد. خب بدون شک این مسئله ‌ایده‌آل نیست، اما از طرف دیگر، در اختیار قرار دادن یک سرور به چندین کاربر، کمک می‌کند تا ارائه‌دهندگان هاست قیمت‌ها را پایین نگه دارند.

از سوی دیگر نیز گزینه سرور‌های اختصاصی را در اختیار دارید که در واقع یک ماشین فیزیکی کامل را دربرمی‌گیرد و تمام منابع سخت‌افزاری آن فقط برای پروژه شما محفوظ است به شکلی که به صورت ۲۴ ساعته در دسترس شماست. پس می‌توان نتیجه گرفت که یک سرور اختصاصی بسیار قدرتمندتر از یک سرور اشتراکی است، اما همچنان قیمت بالاتری دارد.

اکنون که متوجه شدید خدمات میزبان‌های سنتی چگونه است و مختصرا با آنها آشنا شدید، وقت آن رسیده که ببینیم کارایی VPS چیست؟!

ارائه دهنده هاست، شبکه بزرگی از ماشین‌های فیزیکی را به نام ابر ایجاد می‌کند به شکلی که هر کدام از آنها به طور کاملا مستقل از یکدیگر، فعال هستند.

به عبارتی، هر VPS پیکربندی سخت‌افزاری، سیستم عامل و آدرس IP مخصوص به خود را دارد و از دیدگاه کاربر، بسیار به یک سرور اختصاصی شبیه است به گونه‌ای که با یک محیط کاملاً ایزوله و مجموعه‌ای از منابع سخت‌افزاری از پیش تعیین شده مواجه خواهد بود و نگرانی بابت این که شخص دیگری عملکرد سرور یا اعتبار IP وی را به خطر بیندازد ندارد. بنابراین با سرعت بیشتر و امنیت بهتر روند کاری وب سایت خود را پیش می‌برد.

چگونه یک VPS می‌تواند به کسب و کارها کمک کند؟

اگر شرکتی را اداره می‌کنید که به صورت آنلاین فعالیت می‌کند، یک هاست اشتراکی هرگز نمی‌تواند کسب و کار شما را در دراز مدت میزبانی کند؛ از طرفی دیگر، یک سرور اختصاصی نیز جایگزین جذاب و مناسبی به نظر نمی‌رسد چرا که هر سرور اختصاصی دارای یک پیکربندی سخت‌افزاری است و تمام منابع حتی اگر به بخشی از آن نیاز باشد قابل دسترس هستند؛ به عبارت دیگر، ممکن است تنها از ۳۰ درصد پتانسیل سرور استفاده کنید اما باید هزینه استفاده از همه منابع را پرداخت نمایید که مقرون به صرفه نیست.

اما با سرور مجازی چنین دغدغه‌ای نخواهید داشت زیرا پیکربندی سخت‌افزاری آن کاملاً قابل تنظیم است. به عنوان مثال، هنگام راه‌اندازی سرور مجازی می‌توانید گزینه مناسب خود را از بین چند طرح از پیش تعیین شده انتخاب کنید و مقدار دقیق حافظه، فضای ذخیره‌سازی و تعداد هسته‌های CPU که نیاز دارید را مشخص نمایید؛ همچنین این امکان وجود دارد تا با افزایش نیاز‌های سایت به راحتی بتوانید منابع بیشتری را اضافه و دریافت کنید؛ حتی اگر پروژه عظیم باشد.

موارد استفاده از سرور مجازی (VPS)

اگر می‌خواهید بدانید که برای چه چیزی می‌توانید از سرور مجازی استفاده کنید، پاسخ‌ها متفاوت است اما به یاد داشته باشید که یک سرور کامل برای هر نوع وب سایت یا کسب و کار آنلاین خواهد بود؛ یعنی یک سیستم عامل کاملاً پیشرفته که تقریباً تمام گزینه‌های یک میزبان وب قدرتمند را دارا است و می‌توانید برای هر چیزی که می‌خواهید از آن استفاده کنید. در ادامه برخی از این موارد را نام می‌بریم.

میزبانی وب سایت

یکی از رایج‌ترین موارد استفاده از سرور مجازی، میزبانی از سایت است؛ ضمن این که چندین گزینه برای مدیریت یک وب سایت در VPS وجود دارد. مثلا ممکن است که سرور مجازی شما از پروتکل‌های ارتباطی مانند SSH و FTP پشتیبانی کند و این امکان را بدهد تا بتوانید تنظیمات سرور را تغییر دهید و فایل‌ها و پوشه‌ها را آپلود و همچنین پایگاه داده‌ها را ویرایش کنید که تمام این موارد از طریق کنترل پنل میزبانی وب صورت می‌گیرد.

در واقع ابزار‌های مدیریت سرور به شما این امکان را می‌دهند تا مواردی مثل: تغییر زبان نمایش Cpanel، راه‌اندازی مجدد خدمات و تغییر تنظیمات وب سرور را انجام دهید یا فرضا چندین حساب را راه‌اندازی و هر تعداد وب ‌سایتی که می‌خواهید را میزبانی کنید. همچنین تعیین اینکه چه کسی به این حساب‌ها دسترسی داشته باشد و یا چه کاری می‌تواند انجام دهد نیز به عهده شماست.

سرور برنامه

بسیاری از برنامه‌هایی که روزانه به صورت آنلاین استفاده می‌شوند برای اجرا به سرور متکی هستند، بنابراین یک VPS برای آن‌ها گزینه بسیار عالی به شمار می‌رود. ضمنا نرم‌افزاری که بر روی ماشین مجازی خود نصب می‌کنید به پروژه شما بستگی دارد و از آنجایی که این امکان وجود دارد تا VPS خود را با هر سیستم عاملی هماهنگ کنید، مطمئناً استفاده از سرور مجازی انتخاب درست و مناسبی خواهد بود.

سرور بازی

یک سرور بازی خوب دو ویژگی اصلی دارد:
ابتدا باید قدرتمند باشد یعنی اگر قرار است از چندین بازیکن به صورت همزمان پشتیبانی کند، به قدرت پردازش و حافظه زیادی نیاز خواهد داشت. پس همانطور که قبلاً ذکر کردیم، یک سرور مجازی می‌تواند به همان اندازه قدرتمند باشد.

علاوه بر این، به دلیل مقیاس‌پذیری که دارد می‌توانید میزان منابع را از حداقل شروع کنید و هر زمان که نیاز بود آنها را گسترش دهید؛ به شکلی که پیکربندی سخت‌افزار را می‌توان در عرض چند دقیقه تغییر داد. بنابراین می‌توانید حتی در صورت هجوم غیرمنتظره بازیکنان جدید، بدون نگرانی پروژه را ادامه دهید.

دومین چیزی که یک سرور بازی به آن نیاز دارد اتصال به اینترنت پرسرعت و پایدار است. در حالت تئوری، هر کامپیوتری می‌تواند به عنوان یک سرور بازی عمل کند که با این حال، بدون اتصال مناسب، همه بازیکنان با تأخیر خسته‌کننده مواجه خواهند شد، پس با این حساب، VPS نیز باید به اینترنت پرسرعت متصل باشد.

به بیانی دیگر Uptime (زمان بالا بودن وب سایت) یک ویژگی مهم است بنابراین آن‌ها از اتصالات پرسرعت استفاده می‌کنند که تضمین می‌کند داده‌ها بین سرور شما و اینترنت به سرعت و با قابلیت اعتماد بالا منتقل می‌شوند.

این مقاله برگرفته شده از مقاله dmboard است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا