ترفندها

نحوه نوشتن بیوگرافی حرفه ای در 6 مرحله (با مثال)

تیم تحریریه Indeed متشکل از یک تیم متنوع و با استعداد از نویسندگان، محققان و کارشناسان موضوعی است که با داده ها و بینش Indeed مجهز شده اند تا نکات مفیدی را برای کمک به هدایت مسیر شغلی شما ارائه دهند.

دلایل زیادی وجود دارد که می توانید یک بیوگرافی حرفه ای یا شخصی بنویسید. شما ممکن است از یک بیو در رزومه، وب سایت شرکت، نمونه کارها یا درخواست شغلی خود استفاده کنید. یک بیو باید به سرعت مهمترین دستاوردها، ویژگی ها و شایستگی های شما را در طول توسعه شغلی توضیح دهد.

در این مقاله، مراحلی را برای ایجاد یک بیوگرافی حرفه ای برای نمایش مهارت ها و دستاوردهای شما ارائه می دهیم.

چگونه یک بیوگرافی حرفه ای بنویسیم

با دنبال کردن مراحل زیر یک بیوگرافی واضح، تاثیرگذار و حرفه ای بنویسید:

1. نام مناسب و عنوان حرفه ای را انتخاب کنید

نوشتن بیوگرافی حرفه ای با انتخاب نام مناسب و عناوین حرفه ای برای استفاده شروع می شود. نام ها و عناوین مختلف بسته به هدف و مخاطبان بیو می توانند تغییر کنند. به عنوان مثال، برخی از افراد به جای نام خود، از یک نام کوچک در بیوگرافی خود استفاده می کنند. سایر متخصصان از نام خانوادگی اصلی خود به جای نام خانوادگی جدیدی که پس از ازدواج به دست آورده اند استفاده می کنند. همچنین ممکن است بخواهید عناوینی مانند MD (پزشک پزشکی)، Pr (کشیش) یا Esq (esquire) را اضافه یا حذف کنید، اگر آنها برای شما کاربرد دارند.

2. تصمیم بگیرید که بیو را به صورت اول شخص یا سوم بنویسید

نحوه ارجاع شما به خود در بیو مهم است. بیوگرافی شما باید به صورت اول شخص یا سوم نوشته شود – چه خود را «من» (اول شخص) و چه با نام خود (سوم شخص). بیوگرافی های حرفه ای و رسمی اغلب به صورت سوم شخص نوشته می شوند، در حالی که بیوگرافی های شخصی و غیر رسمی معمولا به صورت اول شخص نوشته می شوند. اگر در حال نوشتن بیوگرافی برای کار هستید، از مدیر یا سردبیر خود بپرسید که کدام مناسب تر است.

3. موقعیت فعلی یا شعار حرفه ای خود را فهرست کنید

اگر در حالی که در حال حاضر مشغول به کار هستید، یک بیوگرافی ایجاد می کنید، موقعیت فعلی یا نقش شغلی خود را فهرست کنید، مانند «همکار ارشد» یا «ویراستار». اگر بیکار هستید و به عنوان بخشی از یک نمایه آنلاین یک بیو ایجاد می کنید، می توانید نقش قبلی یا تخصص فعلی خود را فهرست کنید. برای مثال، می‌توانید «توسعه‌دهنده وب» یا «پرستار حرفه‌ای» را فهرست کنید.

4. شرکت یا کارفرمای خود را شناسایی کنید

شناسایی کارفرمای فعلی شما می تواند به مخاطبان شما کمک کند تا ایده ای از تجربه، صنعت و اینکه آیا در حال حاضر برای کار در دسترس هستید یا نه. پس از شناسایی موقعیت، عنوان یا نقش خود، کارفرمای خود را شناسایی کنید. اگر در حال حاضر کارفرما ندارید یا خوداشتغال هستید، می توانید از این مرحله صرف نظر کنید.

5. اهداف حرفه ای و شخصی خود را مشخص کنید

برای گام بعدی، از خود بپرسید: «چه فلسفه کار یا زندگی به موفقیت من کمک می کند؟» ممکن است در نظر داشته باشید که پاسخ را در بیوگرافی خود بگنجانید تا به مخاطب کمک کنید تا بفهمد چه چیزی شما را تحریک می کند. به عنوان مثال، اگر ایجاد روابط قوی برای کار شما مهم است، می‌توانید بنویسید: «توسعه روابط قوی اساس هر کاری است که من انجام می‌دهم، چه از نظر حرفه‌ای و چه شخصی».

6. در نظر بگیرید که آیا جزئیات شخصی یا سرگرم کننده خود را درج کنید

در بیشتر موارد، شما مجبور نیستید اطلاعات شخصی را در بیو خود به اشتراک بگذارید. با این حال، ممکن است در برخی شرایط مفید باشد که به مردم کمک کنید شما را به عنوان یک فرد کاملاً خوب درک کنند.

نمونه هایی از جزئیات شخصی محبوب در بایوس:

سرگرمی ها

برنامه های تلویزیونی، فیلم ها یا کتاب های مورد علاقه

اطلاعاتی در مورد زندگی خانوادگی

جزئیات خنده دار در مورد عادات یا علایق

تاریخچه شخصی منحصر به فرد

نمونه های زیستی حرفه ای

در اینجا چندین نمونه از بایوس حرفه ای آورده شده است:

نمونه بیوگرافی رسمی حرفه ای

در اینجا نمونه ای از بیوگرافی حرفه ای سوم شخص آورده شده است:

جان سالیوان متخصص منابع انسانی با یک دهه تجربه موفق در استخدام و مدیریت کارمندان است. جان متخصص در فن‌آوری‌های منابع انسانی است و به‌طور منظم در جلسات آموزشی ملی شرکت می‌کند تا روندهای جدید فناوری منابع انسانی، مانند سلف‌سرویس، اپلیکیشن‌های سلامتی، و ابزارهای تجزیه و تحلیل افراد را به نمایش بگذارد. جان که به قدرت تفکر مثبت در محیط کار معتقد است، به طور مرتب کمپین های سلامتی داخلی را برای کمک به کارکنان با تکنیک های موثر سلامت روان ایجاد می کند. جان از نتفلیکس خوشگذرانی لذت می برد، اما می توان او را در دوچرخه سواری های طولانی در جاده های روستایی تپه ای نیز پیدا کرد.

ممکن است برای شما مفید باشد که چندین نسخه از بیو خود را برای اهداف حرفه ای و شخصی بنویسید. از دوستان و همکاران مورد اعتماد خود بخواهید که بیوگرافی شما را برای نکاتی در مورد بهبود املا، دستور زبان یا اطلاعات موجود بررسی کنند.

طول بایوس شما ممکن است بسته به شرایط متفاوت باشد. برای مثال، اگر در حال نوشتن بیوگرافی برای یک وب سایت شرکت هستید، ممکن است دستورالعمل های سختگیرانه ای برای تعداد کلمات داشته باشید. مراحل بالا به عنوان یک راهنمای مفید برای کمک به سازماندهی افکار شما برای یک بیوگرافی مفید و آموزنده است. به یاد داشته باشید که هر دستورالعمل ارائه شده توسط کارفرما یا درخواست شغلی خود را دنبال کنید.

نمونه بیوگرافی حرفه ای غیررسمی

در اینجا نمونه ای از بیوگرافی حرفه ای با جزئیات شخصی آورده شده است:

«اسم من جان سالیوان است. من یک متخصص منابع انسانی با یک دهه تجربه کار در پیچیدگی های مدیریت افراد هستم. خارج از محل کار، از پیاده روی با دوستان و خانواده لذت می برم.»

با جزئیاتی مانند سرگرمی ها یا علایق، مخاطبان شما بیشتر احساس می کنند که در سطح شخصی با شما مرتبط هستند. گنجاندن یک سرگرمی در بیوگرافی خود یک راه عالی برای ساده تر کردن آن با عنصر انسانی است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا