ترفندها

راهنمای عیب یابی و رفع خطای شبکه

در این مقاله قصد داریم در خصوص نحوه عیب یابی شبکه به واسطه کمک گرفتن از راهنمای عیب یابی و رفع خطای شبکه و مشکلات شبکه صحبت کنیم. با ما همراه باشید.

 

شبکه برای برقراری ارتباط بین بخش های گوناگون مجموعه و در نهایت کاهش هزینه ها ایجاد می شود. از آن جایی که در شبکه های کامپیوتری از چندین ابزار سخت افزاری و نرم افزاری توسط سیم، کابل و یا رابط های مختلف استفاده می شود، امکان بروز هرگونه عیب و خطای نیز افزایش پیدا می کند.

به هنگام بروز هرگونه عیبی با استفاده از راهنمای عیب یابی و رفع خطای شبکه می توانید از نحوه صحیح برطرف کردن این اشکالات و مسائل پیش آمده در شبکه مطلع شوید.

تعمیر و عیب­ یابی شبکه با هدف پیدا کردن هرگونه خطا و اشکال در کلیه تجهیزات درون شبکه و برون شبکه انجام می گیرد. خطای موجود در داخل تجهیزات شبکه و یا خارج از شبکه بر روی عملکرد کلی شبکه تاثیر گذاشته و باعث کند شدن شبکه و مختل شدن کارکرد آن می ­شود. بهره مند شدن از راهنمای عیب ­یابی به منظور تشخیص خطا و مشکل صورت می­ گیرد. عیب یابی شبکه یکی از اصلی ترین مهم ترین موارد در نگهداری شبکه می باشد.

در این مقاله قصد داریم در خصوص نحوه عیب یابی شبکه به واسطه کمک گرفتن از راهنمای عیب یابی و رفع خطای شبکه و مشکلات شبکه صحبت کنیم. با ما همراه باشید.

 

عیب یابی و رفع خطای شبکه

عیب‌ یابی شبکه فرآیندی دقیق و تکرارپذیر است که طی آن، مشکلات و عیوب شبکه شناسایی می شود و بعد با استفاده از روش‌ های قابل آزمایش، حل می‌ شوند. استفاده از روش عیب‌ یابی شبکه کارآمد تر از آزمایش‌ های تصادفی است. چون به‌ کمک آن می‌ توان هر بخش شبکه را مستقلا هدف گرفت و عملکرد هر کدام را بسنجید.

حتی اگر برای زمان بسیار کوتاهی شبکه از کار بیافتد، ممکن است شما را متحمل خسارت های بسیار بزرگی کند و کار های مهم و ضروری شما عقب بیافتند و یا فایل های مهمی را از دست بدهید.

بروز چنین مسائل و مشکلاتی نه کم است و نه کوچک. پس کمک گرفتن ما در این مواقع از راهنمای عیب یابی و رفع خطای شبکه، می تواند از ایجاد خسارت های بزرگ پیشگیری کند.

عیب یابی و رفع خطای شبکه های کامپیوتر فرایندی است که نیازمند انجام مراحلی است که باید پشت سرهم انجام شوند. انجام این کار ها بدون داشتن مهارت، دانش و بدون اصول و خارج از چهارچوب معنایی ندارد. حتی در زمان عیب یابی ما باید با کمک گرفتن از راهنمای عیب یابی و رفع خطای شبکه سعی کنیم طبق اصول گفته شده توسط راهنما پیش برویم که هم کار رفع خطای شبکه سریع تر پیش برود و هم با مشکلات و مسائل دیگری در شبکه خود رو به رو نشویم.

عیب یابی و تعمیرات به منظور رفع مشکل و خطای شبکه صورت می گیرد و باعث رفع تمام نقص ­های فنی و غیرفنی به وجود آمده در شبکه می ­شود. استفاده از راهنمای عیب یابی و رفع خطای شبکه باعث می شود که بدون ایجاد مشکل بزرگ تر و پر هزینه تر به رفع خطای شبکه ی خود بپردازید.

با استفاده از راهنمای تشخیص و عیب یابی شبکه : ایمن شبکه هوشمند می توان به درستی شبکه را عیب یابی کرده و وجود خطا در نود ها، اکسس پوینت‌ ها، کابل‌ ها، سوییچ‌ ها و تمام اجزای شبکه را تشخیص داد.

البته منبع بروز خطا و مشکل در شبکه تنها به تجهیزات داخلی شبکه بستگی ندارد. بلکه گاهی اوقات نوسانات برق باعث خرابی منبع برق و پورت ­ها می ­شود و عملکرد روتر ها، سوییچ­ ها، سرور ها و دیگر اجزای شبکه را دچار اختلال می ­کند.

مشکلات شبکه شامل چه مواردی می باشد؟

برخی از مشکلاتی که در صورت وجود آن ها بهتر است از راهنمای عیب یابی و رفع خطای شبکه کمک بگيريد، عبارتند از:

  • قطع ارتباط بین سیستم­ های موجود در شبکه
  • مشکلات مربوط به وای فای
  • بروز مشکل در تجهیزات ویدیو کنفرانس
  • قطعی اینترنت و عدم اتصال به اینترنت
  • قطعی تلفن ­های تحت شبکه
  • گیتوی­های ویپ
  • بروز مشکل در رادیو­های وایرلس
  • اکسس پوینت ­های وایرلس
  • مشکلات مربوط به سرور و دیتا سنتر
  • بروز خطا در فایروال­ های شبکه
  • خطاهای موجود در روترهای شبکه و ماژول­ های مربوط به آن
  • عدم دسترسی به تجهیزات شبکه و عدم کنترل آن­ ها
  • کند شدن نرم افزارهای شبکه
  • عدم کارکرد نرم افزارهای شبکه
  • بروز خطا و مشکل در امنیت شبکه

 

چرا شبکه­ ها به عیب یابی و تعمیر نیاز دارند؟

بروز نواقص فنی و اختلالات درون شبکه، در همه شبکه­ ها مشهود است و از این رو هر شبکه نیاز به مختصص و راهنما دارد تا خطا ها و مشکلات شبکه، عیب یابی شوند و با تکنیک­ و روش های درست و مناسب رفع شوند. از این رو تعمیر تجهیزات سخت افزاری و نرم افزاری در اولین فرصت، مقرون به صرفه است. زیرا خطای به وجود آمده در شبکه، به بخش ­های گوناگون آسیب وارد کرده و تعمیر آن­ ها بسیار هزینه­ بر خواهد بود.

پس چه بهتر که در همان ابتدا برای حل مشکل سیستم و شبکه خود از یک راهنمای عیب یابی و رفع خطای شبکه کمک بگیرید. زیرا مشکلات نرم افزاری مانند خرابی سیستم عامل و یا کندی عملکرد شبکه زمینه بروز اختلال در شبکه را فراهم می ­کند. در نتیجه اگر در اولین فرصت ممکن تعمیر و عیب ­یابی شبکه را انجام ندهید، حل مشکلات به وجود آمده در شبکه سخت­ تر و دشوار تر خواهد شد.

نحوه عیب­ یابی توسط راهنما و کارشناس شبکه

زمانی که می خواهید از راهنمای عیب یابی و رفع خطای شبکه کمک بگيريد، راهنما و کارشناس مورد نظر مراحل زیر را برای رفع مشکل پیش آمده طی می کند:

در ابتدا کارشناس و راهنما به شناسایی مشکل می­ پردازند و از طریق جمع­ آوری اطلاعات، شبیه­ سازی مسئله، پرسش از کاربران، شناسایی نشانه­ ها و علائم قطعی و خطای شبکه، بررسی تغییرات اخیر شبکه و تعریف مشکل به صورت تفکیک­ شده، اطلاعات اولیه خود را کامل می­ کنند.

سپس توضیحی درباره علت بروز مشکل در شبکه پیدا کرده و با فرضیه­ سازی، پاسخ خود را می یابند.

کارشناس و راهنما باید درستی فرضیه خود را بررسی کنند.

بعد نوبت به اجرای برنامه عملی می ­رسد و باید تجهیزات و بخش های معیوب مجددا اجرا شوند.

در نهایت کارشناس و راهنما با اجرای راه­ حل و تست آن، مسئله را رفع می ­کنند.

بعد از اجرای راه­ حل، باید عملکرد و کارکرد شبکه بررسی شود تا درستی عملکرد شبکه تایید شود.

 

سخن پایانی

عیب‌ یابی شبکه نیازمند در پیش گرفتن مراحلی است که تعدادی از آن‌ ها را در این مقاله بازگو کردیم. عیب‌ یابی شبکه‌ های کوچک و خانگی نسبتا ساده است و اغلب با راهنمای عیب یابی و رفع خطای شبکه و بررسی اتصالات و به‌ کارگیری ابزار های عیب‌ یابی رفع می‌ شود.

در این مقاله سعی کردیم به اهمیت استفاده از خدمات و راهنمایی های راهنمای عیب یابی و رفع خطای شبکه اشاره کنیم و مراحلی را که راهنما برای حل مشکل به وجود آمده طی می کند را ذکر کردیم. امیدوارم که مطالب این مقاله برای شما عزیزان مفید واقع شده باشد و سپاسگزاریم که تا به انتهای این مقاله همراه ما بودید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا