متنوع

انواع ویزا و مهارت های مورد نیاز

ما ایرانی ها برای سفر به بیشتر کشورهای دنیا احتیاج به ویزا داریم پس خوب است که اطلاعات کافی درباره ویزا، چگونگی گرفتن ویزا، انواع ویزا و شرایط اخذ ویزا را داشته باشیم. بیشتر کشورهای دنیا سختگیری های خاصی برای ویزا دادن به ایرانی ها دارند که دلیل آن را هیچ گاه عنوان نمی کنند. با این حال اگر تمام شرایط لازم برای ویزا را داشته باشید، پس می توانید ویزای هر کشوری را که می خواهید به آن سفر کنید بگیرید. هر چند بهتر است زبان انگلیسی را یاد بگیرید.

ویزای ترانزیت

این ویزا معمولا برای عبور از کشور و با مقصدی خارج از آن کشور می باشند. اعتبار ویزای ترانزیت معمولا با شرایط کوتاه مدت مانند چندین ساعت تا ده روز بسته به مسافت و شرایط یک برنامه سفر خاص محدود می شود. ویزای حمل و نقل هوایی توسط برخی از کشورها برای عبور از مرز هوایی، حتی بدون کنترل مدارک و گذرنامه صادر می شود. اعضای خدمه، مهمانداران ویزای راننده برای افرادی که در هواپیما، کشتی ها، قطارها، کامیون ها، اتوبوس ها و سایر وسایل حمل و نقل بین المللی و حتی کشتی های ماهی گیری که استخدام شده اند و آموزش دیده اند، صادر می شود.

ویزای کوتاه مدت و یا بازدید کننده

این ویزا معمولا برای بازدید های کوتاه مدت از یک کشور صادر می شود، بسیاری از کشورها، بین دلایل مختلف برای این دیدارها تمایز و تفاوت قائل می شوند. مانند:

ویزای خصوصی:

برای دیدارهای خاص و خصوصی از سوی ساکنان کشور مقصد.

ویزای پزشکی:

برای تشخیص و یا دوره درمان در بیمارستان های کشور مقصد و یا استفاده از سایر امکانات پزشکی.

ویزای ورزشی و هنری:

برای وزشکاران و هنرمندان (و کارکنان حامی آن‌ها) در رقابت ها، کنسرت ها، نمایش ها و رویدادهای دیگر صادر می شود. ویزای تبادل فرهنگی معمولا برای ورزشکاران و هنرمندان شرکت کننده در برنامه تبادل فرهنگی صادر می شود.

ویزای زیارت:

این نوع ویزا عمدتا برای کسانی صادر می شود که قصد بازدید از اماکن زیارتی و مذهبی را دارند، شما در عربستان صعودی و ایران در مراسم مذهبی خاصی شرکت کنند. این نوع ویزا، معمولا به سرعت وهزینه کم صادر می شود. بهترین نمونه این ویزا، ویزای حج عربستان صعودی است.

ویزای توریستی:

برای مدت محدودی برای سفرهای تفریحی صادر می شود و انجام فعالیت های تجاری در آن مجاز نیست.

ویزای کسب و کار:

برای شرکت در تجارت کشور مقصد اعطا می شود. این ویزا معمولا از استخدام راس جلوگیری می‌کند و برای اشتغال دائم نیاز به ویزای کار است. سعی کنید یک زبان برنامه نویسی مثل جاوا اسکریپت را مسلط شوید.

ویزای ورودی ( به عنوان VOA نیز شناخته می شود)

این ویزاها در فرودگاه یا بندر وردوی اعطا می شود. این به این معنی نیست که کشور مقصد نیاز به اخذ ویزا ندارد، زیرا بازدید کندگان باید قبل از اینکه به خاک آن کشور وارد شوند، اقدام به دریافت ویزا کنند. تقریبا همه کشورها یک شرایط پیش بینی نشده را برای ویزای در بدو ورود در نظر می گیرند. مثلا طبق مقررات ماده ۳۵ کنوانسیون ویزای شینگن،ممکن است ویزا در یک فرد در شرایطی مانند انحراف پرواز صادر شود که باعث می شود مسافران هوایی به جای یک فرودگاه، از دو یا چند فرودگاه استفاده کنند.

در سال ۲۰۱۰، آتشفشان ایسلند فوران کرد و موجب اخلال در سفرهای هوایی د ر سراسر اروپا شد و اتحادیه اروپا اعلام کرد که مسافران عادی بدون ویزا می توانند از مرزهای زمینی خارج شوند. طبق بخش ۲۱۲ قانون مهاجرت و تابعیت ، هرگاه مسافران د ر شرایط اضطراری و یا تحت شرایط دیگر، به بنادر آمریکا برسد، صدور ویزای این شخص به راحتی انجام می شود و ویزا به ایشان اعطا می گردد. برخی از فرودگاههای بین المللی در روسیه، دارای وظایف کنسولگری هستند که قدمت صدور ویزا را نیز دارند.

برخی از کشورها، ویزای یک گروه ویژه از مسافران را مانند دریا نوردان و خدمه پروازی را در بدو ورود آنها به کشورشان صادر می کنند. بعضی کشورها این ویزاها را برای توریسم های عادی صادر می کنند اما اغلب محدودیت هایی وجود دارد، به عنوان مثال:

۱. کشور بلاروس اخذ ویزا را در فرودگاه بین المللی مینسک، تنها به اتباع کشورهایی که هیچ نمایندگی کنسولی در بلاروس ندارد را انجام می دهد.

۲. تایلند تنها با رسیدن به نقاط مرزی معین ویزا صادر می کند. مهم ترین تقاطع که در آنها ویزا صادر می شود ایست بازرسی padang besar می باشد که برای قطارهای مسافربری بین تایلند و مالزی است.

۳. روسیه برای دیدارهای کوتاه مدت، در هنگام ورود به منطقه ITS ، استان کالینینگراد، ویزا صادر می کند.

ویزای الکترونیکی (E-VISA)

در یک بانک اطلاعات کامپیوتری ذخیزه می شود و به شماره پاسپورت مرتبط است. هیچ گونه برچسب، صدور و یا تمبری در گذرنامه، قبل از سفر الصاق نمی شود. این برنامه به روی اینترنت انجام می شود.

کشورهایی که ویزای ورودی الکترونیکی صادر می کنند، عبارتنداز:

کشور آش گوا و باربودا: برای اتباع کشورهایی که به ویزا نیاز دارند، ویزای ورودی الکترونیکی (EEV) صادر می کند.

کشور استرالیا: پیشگام صدور ویزای الکترونیکی با اداره مسافرت الکترونیکی برای گردشگران می باشد و همچنین برای گردشگران اروپایی و متقاضیان کسب و کار نیز ویزای الکترونیکی صادر می کند. تغییرات اخیر در قانون مهاجرت به این معناست که تقریبا تمام ویزاها ( از جمله اقامت دائم) به طور پیش فرض به صورت الکترونیکی صادر می شود مگر اینکه به برچسب و یا مهر نیاز باشد. (به طور مثال، برای سوار شدن به هواپیما) با این حال، شهروندان نیوزلند باید طبق قرارداد TRANS TASMQA وارد کشور استرالیا شوند.

کشوربحرین: برای اتباع کشورهای واجد شرایط، ویزای الکترونیکی صادر می کند.

کشور کامیوج: از طریق سیستم evisa، ویزای الکترونیکی خود را برای اکثر بازدید کنندگان صادر می کند.

کشور جیبوتی: کشور جیبوتی نیز ویزای اکترونیک صادر می کند.

کشور گرجستان: برای اتباع کشورهای واجد شرایط، ویزای الکترونیک صادر می کند.

کشور ساحل عاج: به بازدید کنندگان اجازه می دهد تا برای ویزای الکترونیکی در خواست دهند که در صورت تأیید می توانند در فرودگاه Bouet در شهر آبیجان این ویزا را صادر کنند.

کشور کویت: ویزای الکترونیکی اتباع ۵۲ کشور را از طریق پرتال های آنلاین خود صادر می کند سایر ملیت ها ممکن است برای اقامت دائم و کار حرفه های منتخب درخواست ویزای الکترونیک بدهند.

کشور نیوزلند: هم اکنون برخی از ویزاهای کشور خود را به صورت الکترونیکی صارد می کند.

کشور روآندا: هم ویزاهای خو به صورت الکترونیکی صادر می کند.

کشور سائوتومه و پرنسیپ: برای تمام مسافران خود، از طریق evisa st ویزای الکترونیکی صادر می کند.

کشور ترکیه: از آپریل سال ۲۰۱۳ برای مسافران خود ویزای الکترونیکی صادر می کند. برخی از کشورهای خاص آفریقایی، فقط اگر از خطوط هوایی ترکیه استفاده کنند ملزم به اخذ ویزای الکترونیکی هستند.

کشور ارمنستان: ویزای الکترونیکی را برای کشورهای خاص واجد شرایط صادر می کند.

کشور آذربایجان: برای اتباع ۸۱ کشور و افرادی که قصد اقامت دائم ندارند، از طریق سییستم ویزای asan، ویزای الکترونیکی صادر می کند.

کشور ویتنام: برای اتباع ۴۰ کشور واجد شرایط، ویزای الکترونیکی صادر می کند.

کشور برزیل: ویزای الکترونیکی را برای اتباع استرالیا، ژاپن، کانادا و ایالات متحده صادر می کند.

کشور کانادا: ویزای الکترونیک را به بازدیدکنندگان سابق بدون ویزا، از طریق مجوز مسافرتی الکترونیک (ETA) صادر می کند.

کشو اتیوپی: برای بازدید کنندگان کشورشان، ویزای الکترونیک صادر می کند.

کشور هند: برای اتباع کشورهای واجد شرایط، ویزای الکترونیکی ( به اصطلاح ویزای توریستی) صادر می کند.

کشور کنیا: برای اتباع کشورهایی که برای ورود نیاز به ویزا دارند، ویزای الکترونیک صادر می کند.

کشور میانمار: برای اتباع کشورهای واجد شرایط، ویزای الکترونیکی صادر می کند.

کشور عمان: ویزا الکترونیکی برای بازدید کنندگان واجد شرایط صادر می کند.

کشور سنت کیتس و نویس: برای بازدید کنندگانی که نیاز به ویزا دارند، ویزای الکترونیکی صادر می کند.

کشور سریلانکا: از طریق سیستم مجوز سفر الکترونیکی، برای کشورهای واجد شرایط، ویزای الکترونیکی صادر می کند.

کشور اوگاندا: برای کشورهایی که نیاز به اخذ ویزا دارند، ویزای الکترونیکی صادر می کند.

اجرای ویزاهای الکترونیکی را در سال ۲۰۱۸ یا ۲۰۱۹ اعلام کرده اند. این لیست ها کامل نیستند، و برخی از کشورها ممکن نیست طبقه بندی مالی دقیق تری از این مقوله ها داشته باشند. که نکات مربوط به جغرافیای خود، شرایط اجتماعی، اقتصاد، معاهدات بین المللی و غیره را منعکس می کنند. بقیه کشور ها ممکن است برخی از انواع را د ر دسته های وسیع تری ترکیب کنند.

مجوزهای سفر با ویزای الکترونیکی

ویزا یک مجوز اولیه برای بازدید از یک کشور است که به دلایل امنیتی لازم به اخذ آن برای سفر است. برای درخواست ویزا برخی از کشورها، باید از طریق سایت سفارت و یا روش های اینترنتی معرفی شده توسط سفارت آن کشور اقدام کرد. که به خودی خود، به آنها ویزا اطلاق نمی شود.

کانادا از تمامی بازدید کنندگان بین المللی که از طریق هواپیما به این کشور سفر می کنند قبل از ورودشان به این کشور ویزای الکترونیک (visa) درخواست می کنند به جز اتباع ایالات متحده. آمریکا یک سیستم اینترنتی به نام سیستم الکترونیکی برای مجوز سند (esta) دارد، اما این تنها یک پیش نمایش امنیتی است و از لحاظ فنی به عنوان ویزا (تحت قانون مهاجرت ایالات متحده) واجد شرایط نیست. اتحادیه اروپا قصد دارد یک سیستم شناخته شده برای اطلاعات مسافرتی اروپا (ETIAS) را برای همه شهروندان غیر اتحادیه اروپا در سال ۲۰۲۰ اعمال کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا